PRAHA – Bezmála pět tisíc lidí se připojilo k výzvě Pět bodů pro Prahu přívětivější, již loni zveřejnila iniciativa Auto*Mat. Nyní dostal magistrát, jemuž je výzva určena, vysvědčení (1).
Z hodnocení vyplývá, že město dává absolutní přednost automobilové dopravě a na chodníky a veřejná prostranství pak nezbývají peníze (2). Infrastruktura pro cyklistickou dopravu se sice loni rozvíjela, jednotlivé prvky na sebe ale nenavazují. Nepodařilo se zlepšit řešení ulic kolem tunelu Blanka ani ustavit obhájce práv chodců. Úplným přehmatem bylo rušení přechodů pro chodce.
Známkou „prospěl“ zhodnotil Auto*Mat úsilí pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera v uplynulém roce. Slovní hodnocení výkonu magistrátu obsahuje řadu výhrad.
„Sledujeme veškerá dopravní opatření ve městě a těší nás například rychlost, s jakou v posledním roce přibývá nových cyklistických pruhů. Magistrát také upravil některé přechody pro chodce a křižovatky, které jsou bezpečnější než dříve. V uplynulém roce se v ulicích také objevilo tisíc stojanů na jízdní kola,“ vypočítává dopravní úspěchy Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat.
Situace má podle ní ale daleko k ideálu. „Mění se jen dílčí věci a řeší detaily. Zásadní problémy města přetrvávají a někdy se dokonce zhoršují,“ pokračuje Vohryzková. Nejlépe vidět je to na stavu městského rozpočtu. „Praha investuje většinu peněz do budování tunelu Blanka, který zdaleka nevyřeší dopravní situaci. Na několik let ale zablokuje zlepšení veřejné dopravy, úpravy veřejných prostranství, opravy chodníků nebo třeba odstraňování bariér,“ říká Vohryzková.
Zatímco magistrát píše na ohradu tunelu Blanka populistická hesla o krásném městě plném šťastných lidí, skutečnou situaci odhalují mezinárodní průzkumy srovnávající kvalitu života. V nich Prahu najdeme mezi městy spíše málo příznivými pro život. V tabulce sestavované společní Mercer najdeme Prahu kolem 70. místa z 273 měst. V hodnocení Green City Index skončila Praha 24. ze třiceti metropolí Evropy, předběhla ji i Bratislava a Varšava. Na prvních příčkách míst s nejlepší kvalitou života se umisťují Kodaň, Curych, Stockholm, Vídeň či Ženeva.
Michal Křivohlávek z Auto*Matu se domnívá, že kvalita života do značné míry souvisí s tím, jak je město přívětivé k chodcům a cyklistům. „Vážnost dopravní cyklistiky mezi úředníky stoupá. Praha zkouší průlomová opatření, která zde v ulicích nikdy předtím nebyla. Ochota uvolňovat cyklistům místo v ulicích ale končí přesně tam, kde začínají nároky řidičů. Ačkoli se Praha zaklíná heslem zklidňování dopravy, opak je pravdou. Cyklistické prvky se malují pouze tam, kde nepřekážejí autům. Praha je spíše sítí silnic než místem k životu,“ hodnotí Křivohlávek.
Za největší úspěch vedle již zmíněných považuje Auto*Mat zahrnutí generelu pěší dopravy do nového územního plánu. Významné je zřízení kanceláře pro Prahu bezbariérovou a stejnojmenné pracovní skupiny. Naopak zklamáním je příprava dalších částí Městského okruhu, radiálních dálnic nebo obchvatu Vítězného náměstí v Praze 6, které životní podmínky obyvatel ještě zhorší.
Loni Pražany zaskočilo masivní rušení přechodů pro chodce. Magistrát se odvolával na nejasnou vyhlášku ministerstva dopravy a údajně kvůli větší bezpečnosti silničního provozu zrušil téměř 60 přechodů. Akce se zastavila jen díky bouřlivé negativní reakci veřejnosti a spojenému úsilí občanských sdružení a městských částí. Tak bylo 19 přechodů uhájeno a později bylo 50 zrušených zase obnoveno. „Rušení přechodů byl jednoznačně nejhorším přehmatem magistrátu v loňském roce,“ hodnotí situaci Tereza Vohryzková z Auto*Matu.
Radní pro dopravu Radovan Šteiner to ale vidí jinak. Odmítnul zřídit místo obhájce práv chodců, které v řadě metropolí existuje, s tím, že podle jeho názoru je situace v Praze lepší než ve zbytku světa. „…ve světě jsou práva chodců historicky skutečně potlačována a v našich podmínkách jsou pro chodce vytvářeny podstatně lepší podmínky,“ napsal radní iniciativě Auto*Mat (4).
1) Podrobnosti k 5 bodům pro Prahu
http://www.auto-mat.cz/aktivity/pet-bodu-pro-prahu
Vyhodnocení naplnění Pěti bodů pro Prahu 2009 (soubor PDF ke stažení): http://www.auto-mat.cz/wp-content/uploads-atm/2009/08/5-bodu-2009-hodnoceni.pdf
2) Jak se Pražané dopravují
V Praze je nejvíce cest vykonáno ekologickými způsoby – dohromady 67% (z toho 22% pěšky, 44% hromadnou dopravou a 1% na kole). Finanční politika města tomuto rozložení neodpovídá a vynakládá nejvíce prostředků na infrastrukturu pro nejméně ekologicky příznivé automobily, kterými navíc Pražané vykonají pouze 33% svých cest. Vysoké procento využívání veřejné dopravy je – podobně jako třeba ve Vídni – důsledkem její rozsáhlé sítě a vysoké kvality.
S přibýváním silnic, stárnutím a omezováním veřejné dopravy se však situace může změnit. Atraktivita používání aut pro přemisťování po městě se díky zásahům magistrátu zvyšuje a tím i počet dalších lidí, kteří skutečně začnou denně jezdit autem. Na druhé straně kvůli omezování rozvoje i kapacity veřejné dopravy klesá její konkurenceschopnost vůči autům.
3) Srovnání kvality života v různých městech světa
Výzkum provádí výzkumná společnost Mercer Human Resources. V žebříčku 273 různých měst světa se Praha v posledních dvou letech umisťuje kolem 70. příčky. V rámci Evropy patří k těm spíše špatným místům pro život.
Výzkumy společnosti Mercer: http://www.mercer.com/qualityofliving
V hodnocení European Green City Index se jako nejzelenější metropole Evropy umístila Kodaň, Vídeň skončila čtvrtá, Bratislava na dvacáté pozici. Praha skončila jako podprůměrná 24. místě. Druhé a třetí místo obsadila města Oslo a Stockholm.
Green City Index: http://w1.siemens.com/entry/cc/en/urbanization.htm?section=green_index
Nejnovější komentáře