PRAHA – Před čtyřmi lety tragicky zahynul propagátor městské cyklistiky a tvář iniciativy Auto*Mat Jan Bouchal. Při jízdě na kole z práce domů jej srazilo auto (1), (2). Právě tento čtvrtek se koná tradiční vzpomínková akce spojená s cyklojízdou. Vedle vzpomínky na Jana Bouchala je jejím smyslem připomenout i další chodce a cyklisty, kteří se stali oběťmi dopravních nehod.
Vzpomínková cyklojízda se koná ve čtvrtek 21. ledna 2010.
Jízda vyrazí pomalým tempem v 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad. Přes centrum povede trasa jízdy na Malou Stranu do Sněmovní ulice č. p. 7, kde Jan Bouchal pracoval. Zde bude pro účastníky připraven čaj na zahřátí, přátelé a bývalí spolupracovníci řeknou pár slov. V 19 hodin se peloton vydá již po trase Bouchalovy poslední cesty podél Vltavy do Holešovic na křižovatku ulic nábřeží Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů, kde došlo v lednu 2006 k osudnému střetu.
Ti, kdo nebudou chtít jet na kole, mohou dorazit i pěšky nebo tramvají. V 19.30 se setkají s účastníky cyklojízdy na místě nehody a zapálí svíčky. Poté k nebi vzlétne 40 lampionů štěstí a symbolicky tak připomenou 40 obětí dopravních nehod v Praze v loňském roce.
„S Honzovou smrtí ze světa neodešel jen jeden skvělý člověk, který bude navždy chybět všem jeho blízkým, ale i osobnost, jež svůj krátký život zasvětila boji za zdravější Prahu, v níž by pěší a cyklisté hráli prim,“ řekl k akci za její organizátory Jakub Smolík z iniciativy Auto*Mat.
Více informací o cyklojízdě: www.cyklojizdy.cz
Trasu jízdy si můžete prohlédnout na webu: http://www.bikemap.net/route/377211
Více o Janu Bouchalovi: http://www.oziveni.cz/pup/
Poznámky:
(1) Vyšetřování nehody Jana Bouchala
Tragická nehoda, při níž byl smrtelně zraněn Jan Bouchal, se stala 6. ledna 2006 kolem půl osmé večer na křižovatce Nábřeží kapitána Jaroše s ulicí Dukelských hrdinů. Policie nikdy nevyšetřila, jak k nehodě došlo. Vyšetřující policisté pracovali hned v prvním protokolu bez jakýchkoli důkazů s verzí, že cyklista nedal přednost jedoucímu automobilu. Do protokolu též uvedli, že Jan Bouchal jel bez ochranné helmy, neosvětlen a se sebevražednými úmysly. Rozpor s dodatečně zjištěným faktem, že cyklista měl helmu i funkční osvětlení, nijak nevysvětlili.
Bez důkazů byla naopak akceptována hypotéza, že řidič Březina nepřekročil při průjezdu křižovatkou povolenou rychlost a že za jízdy netelefonoval. Na místě nehody nebyly zajištěny stopy, proto se nikdy nepodařilo prokázat, jak k nehodě skutečně došlo a kdo ji zavinil. Policie nevyslechla ani hlídku dopravního podniku, která na místo nehody dorazila bezprostředně po ní.
Auto*Mat považuje průběh, závěry vyšetřování i přezkumné řízení nehody Jana Bouchala za nevěrohodné. Vyšetřování bylo vedeno s vědomím, že Jan Bouchal nemůže vypovídat a že výpovědi svědků jsou málo konkrétní. Na rozdíl od zemí, které podporují používání jízdních kol ve městech, se v České republice klade zavinění dopravních nehod za vinu téměř automaticky právě cyklistům či chodcům, přestože jde o slabší a zranitelnější účastníky provozu.
Tisková zpráva Auto*Matu k prvnímu výročí smrti Jana Bouchala: Rok po Janu Bouchalovi:
http://www.auto-mat.cz/2007/01/2007011201/
Tisková zpráva k druhému výročí: V Praze přibývá vážných nehod:
http://www.auto-mat.cz/2008/01/2008011601/
(2) Pomník Janu Bouchalovi
Po tragické nehodě ze zimy 2006 se přátelé Jana Bouchala rozhodli, že mu na místě, kde jej srazilo auto, vytvoří památník. Ten neměl být jen připomínkou výjimečného člověka, ale také varováním pro ostatní chodce, cyklisty i řidiče, před nepřiměřeným chováním v dopravě a přílišnou lehkovážností ať už za volantem nebo na přechodu.
Ve výtvarné soutěži, která byla vyhlášena, vybrala porota návrh sochaře Davida Černého. Pomník tvoří kovová silueta cyklisty sraženého z kola, zasazená do asfaltu vozovky v místě neštěstí a doplněná nápisem. S realizací pomníku ve vozovce je však problém. Protestuje proti němu magistrátní odbor dopravy, Technická správa komunikací i dopravní policie. Kovový povrch reliéfu by údajně mohl řidiče vylekat, v zimě by navíc mohl namrzat a způsobit smyk.
Letos iniciátoři pomníku přistoupili k alternativnímu řešení a navrhují siluetu vytvořit jen pomocí protiskluzové barvy, používané na povrch vozovek. Památník by tak zároveň plnil bezpečnostní funkci před přechodem pro chodce. Zda se podaří toto řešení prosadit, zatím není jisté.
Návrhy na památník Jana Bouchala: http://www.auto-mat.cz/pamatnik-jana-bouchala
Nejnovější komentáře