PRAHA – Zdá se vám normální, aby uprostřed sněhové bouře jela ulicí na bicyklu žena vezoucí zároveň nákup a své dítě? Dánům ano. Jízdní kolo se v této severské zemi stalo součástí životního stylu, což přispívá ke zdraví lidí i k čistotě životního prostředí. Po ulicích dánských měst jezdí nevídané stroje. Některé z nich představuje výstava (1), (2) pořádaná velvyslanectvím Dánského království a iniciativou Auto*Mat v Hale C ve Vysočanech. Studio slavného architekta Jana Gehla ve stejném prostoru ukazuje zázračně jednoduché postupy k ozdravení evropských měst (3).
„Jsem zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictví se vytváří lepší prostředí pro život lidí ve městech,“ říká velvyslanec Dánského království v České republice Ole E. Moesby, který zaštítil výstavu v Praze. „Jízda na kole není jen zábava nebo sport. Není jen záležitostí zpoceného těla a vyčerpání. Je také způsobem dopravy pro lidi v normálních civilních šatech, kteří se chtějí snadno a rychle přepravit z bodu A do bodu B,“ říká velvyslanec, který sám jezdí po Praze na kole.
Výstava „Sny na kolech“ (Dreams on Wheels) propaguje městskou cyklistiku jako životaschopnou alternativu denního popojíždění osobním autem. Zobrazuje zkušenosti z Dánska od kulturních zvyklostí přes inovační průmyslový design až po územní plánování.
Zatímco v Dánsku i v řadě dalších zemí je podpora cyklistiky společenským i politickým tématem číslo jedna, vedení Prahy je zatím skeptické. „Praha nikdy nebude dánskou Kodaní. Odhaduji potenciál pražské cyklistické dopravy někde v rozmezí 6 až 8 % z celkového počtu cest,“ řekl na vernisáži výstavy Praha cyklistická letos v březnu primátor Prahy Pavel Bém.
„Zkušenost Kodaně je pro nás mimořádně cenná a Praha by ji měla více vnímat. Musíme překonat mýtus, že Praha se kvůli kopcovitému terénu pro kola nehodí. V Kodani je často špatné počasí, přesto tam na kole jezdí každý a lidé pochopili, že auta nejsou pro města vhodná. Kolo dává lidem svobodu, je součástí osobnosti a neničí ulice a veřejný prostor,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Michal Křivohlávek, který v Kodani strávil mnoho měsíců na studijní stáži.
Od svého prvního uvedení v Paříži v roce 2002 procestovala výstava „Sny na kolech“ mnohé metropole světa. Výběr exponátů představuje různé možnosti využití kol k pohodlné jízdě po městě od symbolu Kodaně – kola Citybike, přes klasický, přesto zvláštní Sogreni, šaramantní a praktické kolo Christiania Bike nazvané podle legendární čtvrti hippies, až po stylový Velorbis.
Výstavu kol doprovází prezentace studia Gehl Architects znázorňující, jak přeměnit hlučná a špinavá města plná projíždějících a parkujících aut v moderní sídla se zdravým prostředím a příjemnými ulicemi. Dánský architekt Jan Gehl je jednou z předních světových osobností ovlivňujících proměnu měst při zohlednění sociálních a environmentálních faktorů. Veřejná prostranství je podle něj zkrátka potřeba vnímat jinak než jen jako „prostory mezi budovami“.
Hala C: Drahobejlova 15, Praha 9 – Libeň (metro Českomoravská)
Přílohy:
1) Výstava Sny na kolech na webu www.dreamsonwheels.dk
Výstava Sny na kolech vytváří platformu pro konstruktivní a otevřenou debatu o možných změnách, kterými mohou města projít, pokud se zaměří na dopravu na kolech.
Výstavu tvoří fotografie, texty a krátký film z dánské metropole doplněné o ukázky typických dánských kol všech tvarů a zaměření.
Cyklistika je trojský kůň udržitelnosti. Když lidé jezdí po městě na kole, nejen, že se doprava stává udržitelnější, ale zvyšuje se obyvatelnost města a lidé mění svůj životní styl.
Výstava Sny na kolech navštívila před Prahou mimo jiné Paříž, Londýn, Brusel, Dublin, Portland nebo San Francisco.
Jízdní kolo je šik. Příklady z dánských měst Odense a zvláště z Kodaně, kterou na výstavě ilustrují fotografie Mikaela Colville Andersena, autora blogu Copenhagen Cycle Chic, nám ukazují tři různé způsoby cyklistické kultury a nového pojetí veřejného prostoru. Blog je dostupný na adrese: http://www.copenhagencyclechic.com/
2) Cyklistická doprava v Kodani
Zdá se vám normální, aby uprostřed sněhové bouře jela ulicí na bicyklu žena vezoucí zároveň nákup a své dítě? Umíte si představit sebe, jak po cestě do práce předjíždíte dva proudy cyklistů? Že převážíte na tříkolce cello nebo vánoční stromeček? Vídáte samotné děti, které si bez doprovodu ve shonu města bezpečně najdou cestu za svými kamarády? Dánové ano… to činí Dánsko tak zvláštním.
Kodaň má za cíl zvýšit podíl cyklistiky na přepravě ze stávajících 36 % na 50 % v roce 2015. Jako zelené, udržitelné město s velmi vysokou kvalitou života se zároveň propaguje v zahraničí.
Jan Gehl, Jean Michel Charbonneau, Troels Andersen, Jens Nielsen, Klaus Bondam, Jens Rørbaek, Lars Gemzøe, Lars Bo Andersen… to je seznam VIP, architektů, kteří v minulosti
stáli za přeměnou Kodaně, Odense a Aarhusu. V bicyklu vidí mnohem víc než nástroj rekreace, spíše výborný prostředek každodenních cest. Tak to vypadá, pokud se vedle sebe postaví infrastruktura, výuka, tradice i vize a dají vzniknout motivující cyklistické kultuře.
„Nejvýznamnější monument a atrakce Kodaně je přímo tady, všude kolem vás, v ulicích města. Proud jejích obyvatel na dvou kolech nikdy nekončí. Lidmi rozehrávaná symfonie, kterou vybudovat nám trvalo desítky let a která je naším největším odkazem. Tento monument je masivní, působivý a v životní velikosti,“ říká úvodní text k výstavě Sny na kolech.
3) Jan Gehl (1936)
je dánských architekt, leader vlastního ateliéru Gehl Architects – Urban Quality Consultants, emeritní profesor urbanismu na School of Architecture v Kodani. Působil také na mnoha zahraničních univerzitách – v Edinburgu, Vilniusu, Oslo, Torontu, Calgary, Melbourne, Perthu, Berkley, San José a Guadalajaře. Jako konzultant působil a působí v mnoha městech v Evropě, severní Americe, Austrálii i Asii.
Jan Gehl výrazně ovlivnil přístup urbanistů i architektů k utváření veřejných prostranství a to na základě pochopení života společnosti, potřeb užívání i dalších sociálních vztahů související s veřejnými prostranstvími. Díky průzkumům „on site“, tedy přímo na místě, navrhuje citlivá architektonické, urbanistické i organizační řešení jak v oblasti veřejných prostorů, tak celoměstských strategií. Nejznámější a dlouhodobě ověřovaná strategie byla aplikována na město Kodaň, kterou se od 60. let povedlo postupně přeměnit z města aut a prázdných ulic na město pro lidi plné života, s výrazným upřednostněním chodců a cyklistů.
Jan Gehl je autorem mnoha knih o veřejných prostranstvích a urbanismu. Jeho první do češtiny přeloženou knihu Život mezi budovami vydala v roce 2000 Nadace Partnerství. Další český překlad knihy Nové městské prostory autorů Jana Gehla a Larse Gemzoe vydalo nakladatelství ERA v roce 2002.
Nejnovější komentáře