Část 1. – Březnový pěší průzkum terénu: V lednu jsem konečně viděl film Auto*Mat. Pár hodin poté posílám email, ve kterém Auto*Matu nabízím svůj čas a energii. Na následujcí dobrovolnické schůzce padne slovo i o mých kontaktech v Budapešti a chuti navázat tvůrčí spojenectví s tamější cyklokomunitou. V reakci na to se dozvídám o dvoutýdenním workshopu Right to the City, který je určen zájemcům o problematiku práva na město a občanského aktivismu ve věku do 25 let a má se odehrát právě v Budapešti. Dlouho neváhám a jdu do toho – v březnu se vydávám na svou první cyklodiplomatickou misi do Maďarska…
Co je z pohledu cyklisty na Budapešti tak zajímavé? Zejména z pohledu Pražana je to neuvěřitelně silná cykloscéna, která funguje posledních pár let jako plnohodnotná subkultura, jež svou praktickou i estetickou atraktivností přilákala na desetitisíce lidí k používání kola jako primárního dopravního prostředku po městě. Úspěch Budapešťského cyklohnutí dokazuje dvakrát ročně největší cyklojízda (Critical mass) v Evropě. Některá média uvádějí čísla sahající až k 80 000 účastníků, střízlivější odhady mluví o číslech okolo 30-40 000 cyklistů, kteří se takto dvakrát do roka v jeden okamžik společně vydají do ulic.
Mým osobním cílem v rámci dvou týdnů semináře, jehož se zúčastnili Maďaři z Budapešti, Poláci z Varšavy a Krakova, Slováci z Bratislavy a naše česká skupinka složená z Moravanky, Jihočecha, Středočešky a tří plus mínus Pražáků, bylo prezentovat aktivity Auto*Matu, navazovat kontakty s podobně zaměřenými lidmi v zahraničí a získávat cenné zkušenosti. Každá národní skupina měla odprezentovat jeden film s městskou tématikou… Nezávisle na mně se celá česká skupinka jednoznačně shodla, že dokument Auto*Mat bude z České republiky volbou nejlepší.
A taky že byl. Většina účastníků semináře hodnotila shlédnutí filmu a následnou diskuzi za jednu z nejpozitivnějších a nejinspirativnějších částí workshopu. Omezit se však jen na účastníky workshopu by bylo málo. Přes web jsem zkontaktoval občanské sdružení Magyar Kerékpáros Klub (Maďarský cyklistický klub – dále MKK), jenž je v otázce propagace městské cyklodopravy protějškem Auto*Matu a čítá cca 1100 registrovaných členů. V improvizovaných podmínkách se nám podařilo zorganizovat speciální projekci filmu v cyklobaru Pedál, na níž se dostavilo asi 30 členů klubu včetně jeho prezidenta a vedení.
Bylo vidět, že možná původně čekali něco více cyklo a méně politického, nicméně přijetí bylo opravdu pozitivní s konstatováním, že oni sami sice mají několik vlastních filmů, nicméně žádný z nich není tak kvalitně a profesionálně zpracovaný jako Auto*Mat. Hlavním problémem asi byl fakt, že těžko mohli znát-chápat naše politické reálie, které film reflektuje, a proto z toho měli v hlavách trochu guláš. Na diskuzi zbylo bohužel jen málo času a tak jsem se jim v rychlosti snažil dovysvětlit, co šlo. Výsledkem je každopádně, že jsme navázali počáteční osobní kontakt, a co víc, MKK má zájem o organizaci vlastních projekcí, jen co bude venku oficiální DVD. Mimo to jsme byli přímo pozváni na Jarní Critical Mass plánovaný na sobotu 24. dubna, což byla výzva pro druhé kolo cyklodiplomatických jednání!
V jedné věci jsem bohužel neuspěl. Tou byla snaha protlačit film do oficiální distribuce prostřednictvím známého v jedné z hlavních filmově distribučních sítí v Maďarsku. Tady jsem narazil na slova krize-dokument-nezájem. No ale co, to bych chtěl už asi moc.
Vítek Masare
Dva weby — jedno téma.
Druhou část, o cestě zástupců Auto*Matu na největší cyklojízdu v Evropě, čtěte na PrahouNaKole.cz
Nejnovější komentáře