PRAHA – Česká vláda může v pátek ušetřit 8 miliard korun. Nebo je poslat na dostavbu severojižní magistrály – vybudování dálničního tunelu u Muzea. Osm nevládních organizací žádá v otevřeném dopise ministry, aby peníze vložili do potřebnějších investic pro lepší život ve městě (1). „Zabetonování severojižní magistrály do tunelu je extrémně drahé a naprosto zbytečné,“ varuje Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. „Dálnice do centra města nepatří. Zaplaťte raději nové linky metra a tramvají, zlepšení městské a příměstské železnice, nebo opravte silnice a chodníky,“ vyzývají nevládní organizace ministry.
Projekt na zahloubení severojižní magistrály – druhé nejvytíženější silnice v zemi – se poprvé objevil zhruba před třemi lety. Praha totiž nesplňuje evropské limity pro hluk a čelí proto několika žalobám občanů a kritice Evropské unie. Auto*Mat v loňském roce na zveřejněné „tunelové“ studie reagoval vytvořením urbanistické studie, kterou se snaží posunout téma k věcné koncepční diskusi a hledání vhodného řešení (2).
„Řešením katastrofálního znečištění životního prostředí Prahy automobilovou dopravou bohužel není přemístění aut na několika vybraných místech pod zem, jak se snaží obyvatele přesvědčit někteří politikové,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. „Nezbytné je přistoupit k dopravní koncepci a snižování automobilového provozu. Drtivou část cest totiž nevyvolává tranzit, ale popojíždění obyvatel Prahy z jednoho místa na druhé. Množství aut projíždějících denně po Praze je zbytečné, protože město má kvalitní veřejnou dopravu,“ dodává.
V pátek má o enormní investici rozhodovat ekonomická rada ministrů. Praha totiž na tunel, jehož jeden metr by přišel na 10 milionů, nemá peníze, a požádala o pomoc. Pokud ministři záměr posvětí, rozhodovala by pak o mimořádném vyčlenění peněz ze státního rozpočtu vláda. Dopis občanských organizací ministry žádá, aby 8 miliard ušetřili.
„Česká republika má nepochybně mnohem naléhavější problémy. Stavět v době krize tunel, který ničemu nepomůže, by bylo neomluvitelné plýtvání. Pražané potřebují zmírnit zátěž z dopravy, ne zbytečný beton za miliardy (3),“ dodává mluvčí Auto*Matu Křivohlávek. Současné vedení města dalo navíc Pražanům slib, že zahájí přeměnu magistrály na městský bulvár (4). Volební období končí za půl roku a bylo by podvodem na voličích započít projekt, který uchová kapacitu pro 100 000 aut v centru a přeměnu na městský bulvár tak fakticky znemožní.
Přílohy:
1) Otevřený dopis nevládních organizací
http://www.auto-mat.cz/wp-content/uploads-atm/2010/05/Dostavba-magistraly_dopis_final.doc
2) Proč zakopání magistrály u Tunelu Praze nepomůže?
Zpráva ke zklidnění severojižní magistrály: http://www.auto-mat.cz/2009/05/2009051402/
3) Centrum Prahy potřebuje pro život jen třetinu aut.
Studie Auto*Matu o severojižní magistrále: http://www.auto-mat.cz/2009/05/2009051401/
4) Programové prohlášení Rady hlavního města Prahy 2006–2010
Bod 1.4.: Zajistí zpracování projektové dokumentace ke zklidnění Severojižní magistrály a její proměnu na městský bulvár a zahájí realizaci tohoto projektu. Termín: 31. 12. 2010
Celý text Programového prohlášení Rady HMP najdete zde:
http://magistrat.praha.eu/zdroj.aspx?typ=4&Id=48662&sh=-697499106
Nejnovější komentáře