Je pátek odpoledne a pro většinu z nás nastává tolik vítaný čas volna. Jste-li ale Ostravan, může se vám stát, že s víkendem přijde i smog. V tom momentě stojíte před rozhodnutím přímo Hamletovským – zůstat nebo odjet?
Záměrně nabízím dva protipóly, i když mezi nimi samozřejmě existují i možnosti, u kterých lze říci: Vlk se nažral a koza zůstala celá. O čem je tedy řeč?
Pokud ostravští meteorologové vyhlásí signál upozornění na výskyt smogové situace, mohou největší znečišťovatelé ostravského regionu (který podepsali tzv. Deklaraci porozumění) omezit výrobu. Tím by mohlo dojít ke snížení obsahu polétavého prachu v ovzduší a hypoteticky by bylo možné zabránit smogové situaci.
V případě, že je již vyhlášen signál regulace, znamená to, že provozovatelé významných a energetických zdrojů jsou povinni regulovat své zdroje podle schválených regulačních řádů, a zároveň MHD v Ostravě jezdí zdarma.
Cílem tohoto článku není zamyšlení nad nepříznivou imisní situací ve zdejším regionu, ale nad omezenými možnostmi aktivního trávení volného času a nad smyslem bezplatné přepravy po městě při vyhlášení smogové situace.
Jako obyvatelka Ostravy jsem měla možnost se s vyhlášením Akce smog setkat již dvakrát. Poprvé se tak stalo těsně před vánočními svátky, podruhé teď. Jaké je uvažování spoluobčanů při takovém stavu? Ti, kteří mají možnost, město opustí a jedou třeba lyžovat na hory, což je v zimním období tak jako tak vcelku pravděpodobné rozhodnutí.. Co ovšem lidé, kteří neplánovali z města odjet a chtěli svůj aktivní odpočinek provozovat formou procházek v Bělském lese, místních parcích či kolem řeky a rybníků? Je třeba říct, že se bohužel zrovna jedná o aktivitu, která je přímo ovlivněna negativní emisní situací. Bohužel proto, že poslední dobou lze pozorovat zvyšující se oblibu procházek místních lidí, je škoda, že lidé kvůli smogu tuto činnost omezí. Mezi další sportovní aktivitu, která kvůli smogu může přijít o své klienty, patří například i veřejné bruslení. Měla jsem možnost se letos zúčastnit třech různých druhů veřejného bruslení a s radostí jsem konstatovala, že i bruslení nabývá na popularitě a sbližuje lidi napříč generacemi. Ostravanům se tedy v podobných chvílích nabízí využít sportovních zařízení, jako jsou plavecké bazény, posilovny, wellnes centra, aerobic studia apod., či přehodnotit plány a zaměřit se třeba na kulturu, návštěvu restaurací anebo prostě zůstat doma.
Zastupitelé města Ostravy rozhodli, že v případě vyhlášení signálu regulace, bude jezdit městská hromadná doprava ve čtyřech hlavních zónách zdarma. Cílem této úlevy je snaha přesvědčit občany, aby využili MHD místo každodenní jízdy automobilem (nejčastěji do zaměstnání). Své rozhodnutí momentálně doplňují i tzv. sčítacími komisaři, kteří na nejfrekventovanějších křižovatkách a zastávkách počítají obsazenost dopravních prostředků městské hromadné dopravy a automobilů. Výsledky tohoto výzkumu teprve budou zveřejněny a zřejmě mají dokázat, že finanční náhrada za ušlý zisk, který město Ostrava denně vyplácí ve výši až 1,2 mil. Kč zhruba čtyřem hlavním dopravcům, má význam.
Znovu se odvolám na to, že patřím mezi obyvatele Ostravy, který denně dojíždí do zaměstnání MHD a.. zcela logicky proto vlastním dlouhodobou jízdenku. Tímto pro mě Akce smog pozbývá smyslu (ačkoliv se DPO ohrazuje tím, že v ceně dlouhodobé jízdenky je již započítána pravděpodobná několikadenní smogová situace). Také zároveň patřím k jednomu z mála zaměstnanců naší soukromé společnosti, který nepotřebuje pro výkon své práce automobil. Současně si nedokážu představit, že lidé, kteří jsou zvyklí jezdit denně do zaměstnání autem, se ráno rozhodnou tak neučinit. Navíc tomu ani neprospívá to, že k zjištění vyhlášení signálu regulace je potřeba mít zapnuté buď rádio (nejlépe ČRo) či televizi, nebo se podívat na webové stránky DPO.
Kdo tedy využívá bezplatnou dopravu? Buď jednotlivci, kterým zrovna došla dlouhodobá jízdenka a kteří si tak mohou protáhnout interval mezi dokoupením nové; nebo občané, kteří nemají do všech hlavních zón jízdenku a mohou se tedy vydat do jiného městského obvodu zdarma, anebo také bezdomovci, kteří mohou projezdit celý den v teple.
Co mohu tedy závěrem konstatovat? Myslím, že lze jednoznačně říci, že se špatná emisní situace obyvatelům nelíbí (viz první veřejný protest 17. 12. 2010). Rovněž lze říci, že se díky smogu snižuje kvalita podmínek pro život v Ostravě. A také jistě dochází k omezení komunální rekreace v dané lokalitě.
Akce smog je experimentem, který má u místních obyvatel podnítit odpovědnost za kvalitu ovzduší, ovlivnit jejich rozhodnutí o tom, jak se přepravovat apod. Celkově je ale zřejmé, že ač se může zdát tento experiment lehce kontroverzní, tak rozhodně vybízí k diskuzím a téma špatné imisní situace v Ostravě tak nezapadne mezi další neřešené záležitosti regionu.
Autor: Věra Pokludová
4 komentáře
Přeskočit k formuláři pro komentář
Mne jednou primo mrzelo, ze jsem potreboval jet k zubari a protoze mam prukazku jen na dve zony a potreboval jsem o dve zastavky dale, vzal jsem auto a jel autem. Az cestou jsem zjistil, ze je akce SMOG!!!, takze se to uplne minulo, ale jak informovat? Formou sms po zadani registrace na DPO 🙂 To by myslim mohlo jistou cilovou skupinu oslovit..
Lidi jsou prilis pohodlni a lini na to,aby vyuzili i moznost MHD zdarma. Ale druha otazka je jestli jsou obcane dostatecne informovani. a pak me taky napada,ze pokud by byla Ostrava zahrnuta v Narodni siti zdravych mest,mohla by se situace opravdu nekam realne hnout.
S tímto článkem se naprosto ztotožňuji….:(
http://www.ostravak.info/25-2-2011-krveziznive-bestyje-v-tramvajce-cislo-5/
2 Hany: Naprosto s Tebou souhlasím, že lidé jsou pohodlní na to, aby jezdili MHD. A přijde mi to škoda, protože kolikrát i u svých blízkých vidím, jak zpohodlněli díky tomu, že mají auto… A že by mohla být Ostrava zahrnuta do sítě „zdravých měst“ je pro mě vskutku nepředstavitelné, i když vím, že ani Ostrava není jen městem smogu, kouře a kouřících komínů…