Příběh britského filmu Kráska a bicykl pokračuje natáčením v Praze

PRAHA – Někde ,,in“ a někde ,,out“, taková je jízda na kole. Proč je jízdní kolo v německých městech vnímáno jako snadný a bezstarostný prostředek každodenní dopravy, zatímco v obdobných britských městech má image vyčerpávající sportovní aktivity? Jak v takovém městě vytvořit malou cyklistickou avantgardu a udělat z jízdy na kole prudce módní záležitost? Autorská dvojice z britského Darlingtonu promítne dokumentární film o svém přeshraničním experimentu ,,Kráska a bicykl“ v úterý 26. 4. od 20:30 v kině Světozor [1][2]. Kamera se ale točí dál. Autoři budou v Praze natáčet první díl série reportáží o tom, jak vnímají jízdu na kole dívky různých evropských měst, a ve čtvrtek se pak zúčastní Velké jarní cyklojízdy [3].

V mnohých městech dívky na kole téměř nejezdí, není to totiž ,,cool“. Prodejci kol, média i mnozí cyklističtí aktivisté sterotypizují obrázek cyklisty jako vysportovaného a opřilbeného muže navlečeného do svítivých elastických oblečků. Když však autoři filmu zkontaktovali skupinu středoškolaček z britského Darlingtonu se skupinou podobných dívek v německých Brémách, kde většina mladých žen na kole běžně jezdí, naskytl se jim zcela jiný obraz: bezstarostná jízda na pohodlných městských kolech, příjemný a praktický prostředek pro život ve městě, oblečení, jaké se vám zrovna hodí. Dívky pak chtěly podobným způsobem a na podobných bicyklech jezdit po městě i doma v Británii. Nejenže se jejich vnímání jízdy na kole zcela proměnilo, ale s tímto exotickým obrazem tak konfrontují i své vrstevníky.

,,Když jedete na kole, jste součástí ulice. Vidíte ostatní a ostatní vidí vás. Jste v kontaktu s okolním prostředím, je to mnohem zajímavější a příjemnější než se od ulice izolovat v automobilu,“ vysvětluje svou zkušenost Anna Kotková z iniciativy Auto*Mat. Lidé na kolech prostor a atmosféru ulic dotváří, zatímco automobily jej spíš fragmentují. Proto vnímáme města, kde jezdí hodně lidí na kole, jako příjemná. ,,Ve městech jako je Praha ale zatím není běžné například jet do práce na kole a možná víc než kopce nebo chybějící cyklopruhy v tom hraje roli obraz, jaký mají lidé o jízdě na kole,“ pokračuje Kotková.

Právě na to se zaměřila iniciativa z Darlingtonu, když oslovila skupinu dívek na střední škole, obstarala jim pohodlná městská kola a v rámci natáčení filmu zorganizovala happeningy a výměny se školou v německých Brémách. Dívky nejenže objevily kouzlo jízdy na kole, ale velká část z nich se později do iniciativy sama zapojila a dnes se aktivně podílí na propagaci jízdního kola jako dopravního prostředku ve svém městě.

Autoři filmu a zároveň tvůrci projektu pobývají v Praze od 26.4 do 28.4. Pro kontakt s nimi se obracejte na Annu Kotkovou, tel. v záhlaví zprávy.

Jízdní kola a filmařský cyklovozík jim po dobu jejich návštěvy zapůjčuje pražská firma Velorama.

PŘÍLOHY:

1) Film Kráska a bicykl

26.4. 2010, 20:30, kino Světozor
Délka: 55 minut
Režie: Richard Grassick, Beatrix Wupperman
Produkce: Darlington Media Group
Jazyk: anglicky a německy, české titulky
Po projekci následuje diskuse s tvůrci filmu Richardem Grassickem a Beatrix Wupperman.

Program kina světozor a rezervace:
http://www.kinosvetozor.cz/cz/program/filmy/4199/Kraska-a-bicykl/

Více o filmu v angličtině:
www.bikebeauty.org

2) Synopse filmu

V projektu Kráska a bicykl se ptala v roce 2008 Darlington Media Group, proč ve Velké Británii přestaly jezdit dívky na kole. Začali s malou skupinou teenagerů a mladých žen v britském městě Darlingon, z nichž většina na kole nejezdila. Řekli nám proč – není to cool, kamarádi taky nejezdí, není to bezpečné a není to příjemné. Že to není cool má hodně co do činění s obrázkem cyklisty jako mladého muže s helmou a v elastickém sportovním oblečku, jak ho vykreslují reklamy, média a často i zdánlivě procyklistické kampaně.
Když producenti skontaktovali dívky s podobnou skupinou v Brémách, Německu, kde většina mladých žen na kole běžně jezdí, ukázal se najednou jiný obraz – bezstarostná jízda na pohodlných dánských kolech, oblečení jaké se vám zrovna hodí. Rozhodli jsme se tedy sehnat nějaké peníze a nakoupit několik těchto dánských bicyklů, které tu jinak neseženete. Dívky byly unešené lehkostí a stylem, se kterým se dá na kole jezdit, a staly se tak počátkem darlingtonské cyklistické avantgardy.
Část z nich poté navštívila Brémy a měla možnost si vyzkoušet, jak se žije někde, kde městský prostor byl navržen tak, aby se v něm dobře jezdilo na kole. Cyklostezky byly bez automobilové dopravy, rychlé a pohodlné. Tam, kde sdílely prostor s řidiči automobilů, jezdili řidiči pomalu a dávali jim přednost.
Když se naopak dívky z Brém vypravily do britského Darlingtonu, byly šokovány nedostatkem kvalitní infrastruktury, tím, jak obrovská část městského prostoru je vyhrazena motorové dopravě a jak agresivně si řidiči automobilů vynucují ,,svůj“ prostor.

3) Velká jarní cyklojízda

Čtvrtek 28. dubna budou ulice Prahy patřit lidem na kolech. Na velkou cyklojízdu městem vyrazí zaměstnanci bank, vědeckých institucí, ambasád, mobilních operátorů, lékaři i prodavači. Cyklojízda totiž zahájí kampaň „Do práce na kole“, v níž budou týmy firem a organizací soutěžit o počet ujetých kilometrů. Sraz na cyklojízdu je v 18 hodin na náměstí Jiřího z Poděbrad. Pojede se přes centrum Prahy, Nuselský most a Pankrác do klubu MeetFactory, kde je připraven večerní program s ukázkami jízdních kol a koncertem kapely Dva.

Tempo cyklojízdy zvládnou i méně zdatní cyklisté včetně dětí. Organizátoři doporučují účastníkům cyklojízdy běžné oblečení, aby si mohli v cíli užít společenský večer. V klubu MeetFactory jej bude moderovat herečka Simona Babčáková. Začíná ve 20 hodin a hlavním lákadlem je koncert skupiny Dva, považované za jeden z nejzajímavějších zjevů současné české hudební scény. Bude možné si zatančit s DJem Stevie Weeniem a občerstvit se u stánků a barů.

Více na www.cyklojizdy.cz

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2011/04/pribeh-britskeho-filmu-kraska-a-bicykl-pokracuje-natacenim-v-praze/