PRAHA – Podpořte Pražany, kteří by rádi jezdili po městě na kole, vyzvala iniciativa Auto*Mat primátora hlavního města. Na dnešním jednání zastupitelstva Auto*Mat upozornil na podfinancování cyklistické dopravy a na váhavý rozvoj infrastruktury pro jízdní kola. „Z výzkumů agentury GfK vyplývá, že v centru města by rádo jezdilo třikrát více lidí než dnes. Bojí se však jezdit. Potřebná opatření nejsou drahá, je však potřeba s nimi začít,“ říká Vít Masare z Auto*Matu.
Auto*Mat zaslal již minulý týden primátoru Svobodovi dopis se třemi požadavky: uzavření Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu a vytvoření pěší zóny, plošné omezení rychlosti v centru Prahy na 30 kilometrů v hodině včetně zprůjezdnění jednosměrných ulic pro jízdní kola a umístění cyklistických stojanů před veřejné budovy. Dnes tyto požadavky Auto*Mat zopakoval a předal primátorovi Prahy tričko s motivem kampaně „Do práce na kole“.
Stávka odborů minulý týden prokázala, že Pražané by mohli jízdní kola k cestám do práce využívat mnohem více než dnes, kdyby k tomu město aktivně vytvářelo vhodné podmínky. Při stávce usedla na kola asi třetina Pražanů cestujících do centra města.
Cyklistická doprava se dnes podílí na celkovém počtu vykonaných cest po Praze podílem 1,8 %. Pokud by mělo být financování jednotlivých druhů dopravy rovnoprávné a odpovídat počtu uživatelů, muselo by město do cyklistických opatření ročně vkládat 90 až 180 milionů korun, tedy minimálně pětkrát více než dnes. Infrastruktura pro auta přitom ročně spolyká 5 až 10 miliard.
„My po vás ale sto milionů navíc nechceme,“ prohlásil dnes Vít Masare z iniciativy Auto*Mat primátoru Svobodovi. „Potřebná opatření nemusí být drahá, stačí, aby byla promyšlená a zajistila větší bezpečnost lidí na kolech,“ řekl Vít Masare.
Sdružení Auto*Mat se obává, že bez podpory cyklistické dopravy se Praze nepodaří splnit krajský plán snižování emisí. Praha má dnes po průmyslové Ostravě nejvíce znečištěné ovzduší v České republice a patří k nejšpinavějším metropolím v rámci Evropské unie. Praha sama si stanovila jako svůj cíl dosáhnout do roku 2020 podílu cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu 5 až 7 %. Realizovaná opatření však nejsou ke splnění tohoto cíle dostatečná.
Přílohy:
1) Podpořte jízdu na kole každý den, vyzval Auto*Mat primátora Svobodu
2)Videozáznam výzvy primátorovi při zasedání zastupitelstva MHMP 23.6. 2011
Nejnovější komentáře