Včerejší stávkový den byl experimentem v přímém přenosu. Lidé, kteří se museli dopravit do centra Prahy za prací nebo do školy, měli na výběr z omezeného počtu dopravních prostředků. Vybrali si to, co bylo pro ně v tu chvíli nejvýhodnější – nechali auta doma a šli pěšky, jeli na koloběžce, na bruslích nebo na kole. A experiment to byl pozoruhodný. Mnoho Pražanů zjistilo, že pohyb na vlastní pohon může být příjemnou a užitečnou součástí běžného dne.
Katastrofické scénáře z předchozích dní, které vykreslovaly centrum Prahy jako jednu velkou automobilovou zácpu, se naštěstí nepotvrdily. Právě naopak. V centru zavládla uvolněná atmosféra a Pražané si užívali horký den u řeky, procházeli se nebo popíjeli v zahrádkách restaurací. Turisté, kteří přijeli do Prahy 16. června, uviděli moderní živoucí metropoli ve stylu Vídně či Kodaně. Ti, kdo navštívili Prahu dnes, už bohužel takové štěstí nemají.
„Stávka by mohla být častěji,“ říká mi postarší pán na kole, který vytáhl pro tento den svou libertu ze sklepa. Po Praze normálně na kole nejezdí, spíš jen rekreačně o víkendu, přesto se mu cesta z Dejvic k Národnímu divadlu líbila. „Provoz byl minimální, svítilo sluníčko. Vlastně bych chtěl odborářům poděkovat za to, že zařídili takový klidný den.“ A nebyl to jen jeho pocit, podobné hlasy se ozývaly i od okolních svátečních cyklistů, kteří projížděli centrem města. I když si po cestě trochu zajížděli, zážitek to byl vcelku pozitivní. „Na kole po Praze normálně nejezdím, dneska jsem na něm asi podruhé. Jela jsem okolo ZOO a cestou jsem se trochu ztrácela, značení mi připadalo docela špatné. S auty jsem se po cestě do styku ale skoro nedostala, možná vyrazím i příště,“ říká na semaforu ředitelka inzerce Jolana Hornová, zatímco čekáme na zelenou.
O tom, že by podmínky pro cyklisticku dopravu ve městě mohly být mnohem lepší, ví nejlíp Vratislav Filler, člen Auto*Matu a autor webu PrahouNaKole.cz, jenž se zaměřuje na praktickou stránku jízdy ve městě. “Podle loňského průzkumu sdružení Oživení by v centru mohlo jezdit na kole až třikrát více lidí, kdyby byly odstraněny nejzásadnější bariéry. Jízda na kole se stále nepovažuje za účinný prostředek dopravy po městě. Jak jsme se ale včera mohli na vlastní oči přesvědčit, pro mnoho lidí je to rozumná alternativa. Nyní je na politicích, aby tyto Pražany přestali přehlížet a konečně jim poskytli důstojné podmínky k dopravě na kole,“ dodává.
Desetitisíce lidí na kolech včera v Praze téměř zastínily malý počet stávkářů před Úřadem vlády. Média se zájmem psala o „cyklistickém městě“ a členové Auto*Matu se k situaci vyjadřovali v mnoha médiích.
Pražský deník: Praha je městem kolařů. Jako Vídeň a Kodaň
Zdá se to být neuvěřitelné, ale je to tak. Včerejší stávkový den ukázal, že i Pražané milují cyklistiku. Vyjelo až devětkrát více lidí. Normálně projede Podolským nábřežím pod Vyšehradem mezi sedmou a devátou ranní 330 cyklistů. Včera to ale bylo za stejnou dobu neuvěřitelných 2328 lidí na kole. To je sedmkrát více. A obdobné to bylo i na ostatních místech hlavního města. Praha tak včera ukázala, že se lidé v době stávky nebáli vzít kolo a vyrazit na něm za svým cílem.
Lidové noviny: Praha se na den proměnila v Hanoj
Na pražské Národní třídě stačilo stát včera pět minut, aby člověk poznal, komu patří hlavní město. Během té doby tudy neprojela žádná ze zdejších šesti linek tramvají, ale zato téměř padesátka cyklistů. „Na bicyklu vyjelo desetkrát více lidí než obvykle a Praha dnes předčila i využití kol ve Vídni, což je opravdu enormní nárůst,“ pochvaluje si Martin Skalský ze sdružení Auto*Mat, které se propagaci kol v hlavním městě dlouhodobě věnuje.
Mladá fronta DNES: Na kole vyjelo sedmkrát více Pražanů než jindy
V ranních hodinách automatická počítadla na cyklostezkách evidovala sedmkrát více jezdců než jindy. Už v osm hodin ráno projelo Prahou tolik jezdců, co jindy za celý den. Pod vyšehradským tunelem se dokonce kolem sedmé hodiny ranní vytvořila krátká cyklistická kolona.
Právo: Stávka udělala z tisíců Pražanů cyklisty
Nikdy zřejmě nebylo v Praze tolik cyklistů jako včera. Obavy z možných dopravních kolapsů vyprovokovaly i sváteční cyklisty, aby očistili dávno zapomenutá kola. Do centra metropole tak šlapáním do pedálů zamířily skutečně desítky tisíc Pražanů. „Zjištěný počet by za běžného dne znamenal v centru patnácti až dvacetiprocentní podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu. S ohledem na omezení provozu MHD můžeme předpokládat, že na kolo dnes nasedla až třetina Pražanů směřujících do centra,“ komentoval nadšeně čtvrtek bez aut Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Aktuálně.cz: Blogeři se nemohou nabažit stávkující Prahy. A co dál?
Děkuji odborářům za to, že Praha byla konečně po dvaceti letech průjezdná, děkuji za to, že jsem se mohl nádherně kochat krásou Vltavy při jízdě na kole, děkuji, že jsem byl v práci rychleji než autem a nemusel jsem vystresovaně hledat místo na zaparkování. Děkuji, že jsem udělal i něco pro svoje zdraví.
Aktuálně.cz: Po stávce svítá cyklistům: Užší silnice, pruh pro kola
Hlavní město by se přece po vzoru jiných evropských metropolí mohla dočkat výrazně lepších podmínek pro cyklistickou dopravu. A to díky čtvrteční odborářské stávce. V den, kdy vůbec nejezdilo metro ani většina tramvají, usedly tisíce Pražanů na jízdní kola a zaplnily ulice a cyklostezky.
Pražský deník: Změní se Praha v město kol?
Metropole má nyní obrovskou příležitost utlumit provoz aut a podpořit cyklisty. Každý totiž poznal, že to jde. To, co se nepovedlo v Praze za několik let, dokázali odboráři za jeden den. Tak lze s nadsázkou označit čtvrteční stav, kdy byla Praha díky stávce dopravců bez větších problémů průjezdná, aut v centru bylo málo a nahradili je cyklisté a chodci. Vše bylo jasné na první pohled a také poslech.
ČT24: Po Praze pěšky, na kole nebo i na bruslích
Podle sčítačů, které jsou zabudovány do deseti pražských cyklostezek a jejichž výstupy jsou k dispozici na stránkách magistrátu, bylo ráno v ulicích metropole přibližně desetkrát víc cyklistů než v jiné dny.
Ihned.cz: Praha díky stávce předstihla Vídeň: Vyjelo sedmkrát více cyklistů než obvykle
S ohledem na omezení provozu MHD lze předpokládat, že kolo ve čtvrtek v Praze vytáhla až čtvrtina Pražanů pohybujících se po městě. V českém hlavním městě tak dnes sedlo na kolo více obyvatel než ve Vídni.
iDNES.cz: Praha může být cyklistické město, ukázala čísla ze stávkového dne
V den stávky dopravních odborů se v pražských ulicích pohybovalo zhruba desetkrát víc cyklistů než obvykle. Potvrdila to data z automatických sčítačů zabudovaných v cyklostezkách. Podle odborníků se tak mimo jiné potvrdilo, že se Praha může stát městem pro cyklisty.
Týden.cz: Pošťáci neměli co na práci, popeláři jezdili jako obvykle
Odborová stávka proti vládním reformám měla především ochromit dopravu ve velkých městech. Hlavním terčem se stala Praha, kde vůbec poprvé v historii vůbec nevyjela žádná souprava metra. Nakonec se ale ukázalo, že město se ochromit úplně nepovedlo. Sice s většími intervaly, ale přesto vyjely do ulic autobusy a tramvaje. Jako liché se ukázaly i obavy z přecpání ulic osobními auty.
E15: Z Prahy se díky stávce stala na den cyklistická metropole
Úplné vyřazení metra a výpadek většiny autobusových i tramvajových spojů vedly k tomu, že na kolo sedli i ti, kdo běžně nejezdí. K vysokému počtu cyklistů přispělo zřejmě i příjemné letní počasí.
Novinky.cz: Praha se na den stala městem cyklistů, vyjelo jich 10krát víc
Zavřené metro, ve městě pár tramvají, na periferiích pár autobusů kvůli stávce. Pražané si i tak poradili. Nevyrazili autem, ale hlavně na kole, koloběžkách či skútrech.
Aktuálně.cz: Zpátky na zem, je po naději. V Praze cyklisté nebudou
Praha se proměnila, nejezdilo metro ani většina tramvají, zmizely nekonečné kolony aut, ulice ovládla jízdní kola.
Rozhlas.cz: Pražané kvůli stávce přesedli na kola. Cyklistů vyjelo až desetkrát víc
Stávka odborářů dnes komplikuje dopravu po celém Česku. Nikde nejezdí vlaky, ve velkých městech je omezená hromadná doprava. V souvislosti s tím byly očekávány i problémy na silnicích. Ty ale nenastaly. Částečně proto, že lidé zůstali doma, částečně i díky tomu, že vyrazili do zaměstnání na kole.
Metropol TV: Rozhovor s Martinem Kontrou a Vítem Masare
Jak to vypadalo včera v ulicích? Podívejte se na fotky v naší galerii.
Nejnovější komentáře