PRAHA – Pražané i návštěvníci metropole dnes mohou žasnout a přemýšlet, zda se omylem neocitli v Kodani. Ulice se promění v pěší korza, kavárny, tržiště, místa her a setkávání, koncertní či divadelní pódia. Na jeden den všichni zažijí, jak by Praha mohla vypadat, kdyby se omezil automobilový provoz. Pouliční slavnost organizují obyvatelé třinácti čtvrtí se svými sousedy a místními podniky. Unikátní festival zahájili vyslanci Dánska, Spojených států, Francie a města Vídně s ministrem dopravy Pavlem Dobešem a radní Prahy Aleksandrou Udženijí, která nad akcí převzala záštitu. Jeden z největších pražských festivalů pořádá šestým rokem iniciativa Auto*Mat. Podrobný program přináší Zelená mapa Prahy na webu www.zelenamapa.cz.
„Praha se dostala do slepé uličky. Obchvat je v nedohlednu, peníze polyká tunel Blanka a na další investice město nemá. Kvalita ovzduší se přitom stále zhoršuje a veřejný prostor je nevábný. Třináct místních zón festivalu Zažít město jinak ale ukazuje, ze lidé chtějí změnu – méně aut a více života do ulic. Čekají, že město bude podnikat účinné kroky ke zlepšení situace a chtějí se sami aktivně zapojit,“ řekla mluvčí iniciativy Auto*Mat Tereza Vohryzková. Pražané dnes podle ní mohou zažít, jak příjemné by mohly být ulice, kdyby se provoz aut přiměřeně utlumil.
Letošní, již šestý ročník festivalu Zažít město jinak je unikátní tím, že jeho obsah vytvářejí přímo obyvatelé spolu s místními podniky, spolky i radnicemi. Pod heslem „poznej své sousedy“ jsou připraveny více než dvě stovky koncertů, výtvarných dílen, představení, akcí pro děti či besed a projekcí. Vrcholem dne bude Velká podzimní cyklojízda, která startuje ve 13 hodin z Vinohrad.
„Praha je jedním z nejkrásnějších měst světa. Trpí však příliš silnou automobilovou dopravou, jež se stala jedním z nejvážnějších problémů. Přestože hodně práce leží na bedrech magistrátu a městských částí, festival Zažít město jinak dává nám všem možnost okusit, jak příjemné by ulice mohly být. Snad bude Pražany inspirovat k zamyšlení, zda je opravdu ke kvalitnímu životu nutné jezdit všude autem, zda-li není některé cesty chytřejší zvládnout veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole. Praha by pak mohla být krásnější každý den,“ řekla radní hlavního města Aleksandra Udženija, která se odpoledne chystá se svými dvěma dcerami v cyklorikše na velkou cyklojízdu.
Festival Zažít město jinak tradičně podporuje dánská ambasáda. „Je to pro nás samozřejmostí, protože pro Dány je samozřejmé jezdit na kole. Vidím rozdíl mezi dánským a českým smýšlením. Zatímco Češi jezdí na kole ve volném čase, Dánové jezdí do práce, na koncerty, na nákup nebo na návštěvu k přátelům. Kolo je pro nás nejzábavnějším, nejrychlejším i nejlevnějším způsobem dopravy,“ říká dánský velvyslanec v ČR Ole E. Moesby. „Zálibu v jízdě na kole udržuji i v Praze. K cestě na jednání využívám jak typické dánské nákladní kolo Christiania, tak i elektrokolo, které oceňuji především při cestách do kopce na ministerstvo zahraničních věcí,“ dodal velvyslanec.
Zahájení pouliční slavnosti Zažít město jinak se zúčastnil ministr dopravy Pavel Dobeš, který před tím na pozvání iniciativy Auto*Mat absolvoval projížďku Prahou na městském kole CityBike. „Dnes jsem měl možnost blíže se seznámit s dopravními opatřeními v Praze. Některá jsou dobrá, některá horší. Domnívám se, že s podobnými problémy se mohou potýkat i jiná města naší republiky. Pro mě je to další podnět k prosazování takových dopravních řešení, která budou dobrým kompromisem pro všechny zúčastněné,“ řekl ministr Dobeš.
Praha by se při modernizaci svého systému dopravy mohla inspirovat v Rakousku. „Vídeňská radnice se už před lety zavázala ke snížení počtu aut ve městě. Vídeňané dnes používají auto jen na 31 procent svých cest. Nestalo se to náhodou, vídeňští politici si své cíle zakotvili do dopravní strategie města. Veškerá dopravní rozhodnutí směrují k cílené podpoře alternativní dopravy. Ať už se jedná o výstavbu cyklostezek, odstranění bariér ve veřejné dopravě anebo finanční podporu elektrických kol. I díky tomu je Vídeň už několik let hodnocena jako nejlepší město pro život v celém světě,“ říká Jan Krčmář z kontaktní kanceláře města Vídně Compress v Praze.
K moderním městům dnes neodmyslitelně patří bicykly. Myslí si to i kulturní atašé velvyslanectví USA v České republice David Gainer. „Na americkém velvyslanectví máme radost z toho, že na kole jezdí v Praze do práce čím dál víc lidí. Já sám se takto přepravuji více než dvacet let; jezdil jsem tak v Africe, Asii, Austrálii, ve Spojených státech a teď v Evropě. Jízda na kole je jedním z nejefektivnějších a k životnímu prostředí nejšetrnějších způsobů dopravy, navíc zvyšuje atraktivitu města, zlepšuje fyzickou kondici – a je to legrace. Praha se podobně jako mnoho měst v Americe stává k cyklistům přívětivější a já gratuluji Auto*matu, že to je i jeho zásluha,“ řekl David Gainer.
Hlavním partnerem festivalu Zažít město jinak je letos již potřetí společnost Vodafone. „Podpora ekologické dopravy patří k našim dlouhodobým aktivitám, ať už jde o elektrokola či automobily na elektřinu, které mohou naši zaměstnanci využívat ke služebním jízdám,“ řekl senior manažer společenské odpovědnosti Vodafone Přemysl Filip. Návštěvníků vinohradské zóny pouliční slavnosti nabídne Vodafone relaxaci v houpacích sítích nebo projížďku v nefalšované cyklorikše. Pro děti jsou připraveny různé soutěže, jako obří Člověče, nezlob se! nebo puzzle a drobné dárky.
Festival podpořila společnost Nano Energies dodávající elektřinu z obnovitelných zdrojů. „Těší nás, že Auto*Mat jede na zelenou elektřinu. Jsme připraveni dlouhodobě podporovat jeho aktivity – za každého připojeného zákazníka, který uvede heslo „Auto*Mat“, pošleme iniciativě 150 korun,“ slíbil ředitel komunikace Nano Energies Robin Čumpelík. Na stánku v Americké ulici se mohou návštěvníci dozvědět, jak tato společnost podporuje energetickou nezávislost.
Festival Zažít město jinak zaštítili starostové Prahy 2 Jiří Paluska, Prahy 7 Marek Ječmének a Troje Tomáš Drdácký. Akce by nebyla možná bez podpory Prahy 3, Prahy 5 a Prahy 10.
„Nešetrné urbanistické plánování dvacátého století s nešťastnou magistrálou uprostřed historického města je příčinou přehuštěné automobilové dopravy. Akce Zažít město jinak neukazuje Prahu, jak by mohla vypadat, ale jak by vypadat měla. Navrátit veřejný prostor lidem, kavárnám, veřejné a cyklistické dopravě a stromům je nejen správné, ale i nutné,“ vysvětlil podporu festivalu ze strany Prahy 2 předseda komise pro životní prostředí Michal Uhl.
V rámci festivalu představil designer Ondřej Elfmark prototyp lavičky sloužící zároveň jako stojan na kolo. „Na začátku třetího tisíciletí jsou pro život obyvatel města, pro jeho atraktivitu pro návštěvníky i prosperitu důležitější kvalitní veřejné prostory než prvotřídní architektonická díla nebo udivující inženýrské stavby,“ řekl Elfmark. Jeho činnost podporuje (A)VOID Gallery sídlící na vltavské náplavce. Připravuje další projekty, které by měly Praze přinést zajímavý mobiliář pro atypická místa i designově zajímavá řešení různých prodejních či informačních stánků.
Po celý dnešní den budou ulice třinácti pražských čtvrtí patřit chodcům. Promění se v korza s tržišti, kavárnami, výstavami, výtvarnými dílnami a koncerty. Připraveno je více než 210 aktivit různých žánrů a pro všechny věkové skupiny. Program v každé ze čtvrtí je zcela jiný, proto si každý návštěvník snadno najde to, co jej zajímá. Centrem festivalu jsou Vinohrady, odkud také krátce po třinácté hodině vyrazí Velká podzimní cyklojízda. Tu zahájí dánský velvyslanec Ole Moesby a pražská radní Aleksandra Udženija. Cyklojízda projede centrem města, na několik desítek minut utiší severojižní magistrálu a dovede účastníky ke staveništi tunelu Blanka na Letné. Program v jednotlivých festivalových zónách pak pokračuje do večerních hodin.
Přílohy:
1) Podrobnosti o pouliční slavnosti Zažít město jinak:
http://zelenamapa.cz
Program a mapu festivalu najdete na webu
2) Pouliční slavnost Zažít město jinak podporují osobnosti
3) Přijďte poznat sousedy a Zažít město jinak. Pouliční festival ukáže Prahu bez aut
4) V sobotu můžete Zažít město jinak ve 13 pražských čtvrtích. Chystá se 210 aktivit
Nejnovější komentáře