PRAHA – Jedna z nejhorších křižovatek v Praze – na nábřeží Kapitána Jaroše – byla znovu otevřena k užívání. Opravu dlouhá léta žádala a prosazovala iniciativa Auto*mat. Po celkové rekonstrukci jsou při překonávání vozovky ve větším bezpečí chodci, cestující tramvajemi i cyklisté. Stav křižovatky byl dlouhodobě kritizován poté, co na ní došlo k řadě nehod. V roce 2006 zde byl smrtelně zraněn mluvčí iniciativy Auto*Mat Jan Bouchal. Opravu křižovatky nakonec na základě interpelace Auto*Matu slíbil sám primátor Bohuslav Svoboda.
„Trvalo to dlouho, ale je dobře, že vedení města konečně k rekonstrukci křižovatky přistoupilo. Šlo o jedno z nejnebezpečnějších míst v Praze. Je třeba poděkovat všem, kdo se na jeho opravě podíleli,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Ode dneška bude přecházení pěti pruhů vozovky bezpečnější pro chodce. Cestující tramvajemi ocení, že nástupní ostrůvek byl rozšířen a doplněn zábradlím. Křižovatka má i nové pásy pro odbočení cyklistů. Město nejprve křižovatku opravit chtělo, jenž pak byl projekt kvůli úsporným škrtům zrušen. Řadu týdnů se zdálo, že i po rekonstrukci tramvajové trati zůstane nebezpečná křižovatka beze změn. Rozhodnutí o opravě padlo na poslední chvíli. V odpovědi na interpelaci na únorovém zasedání pražského zastupitelstva ji Auto*Matu slíbil primátor Bohuslav Svoboda.
„Město by mělo vnímat bezpečnost chodců jako prioritu. Doufáme, že úpravy i dalších podobných míst už budou probíhat automaticky i bez přímé intervence primátora, jak je tomu ve všech vyspělých metropolích,“ dodal Vratislav Filler.
Křižovatka je důležitým uzlem pro chodce i cyklisty. Jak ukázalo sezónní sčítání cyklistů v červnu 2010, denně tímto místem projelo 500 lidí na kolech, převážně vyjíždějících z třídy Dukelských Hrdinů. Od té doby se počet cyklistů v Praze zvýšil zhruba o polovinu. Automatické sčítání v roce 2011 ukazuje špičkové průjezdy třídou Dukelských Hrdinů až 800 cyklistů denně.
Přílohy:
1) Více informací o křižovatce
Jak špatná byla křižovatka Kapitána Jaroše?
- Před úpravou byly vyčkávací prostory na přechodech uprostřed křižovatky tak nebezpečné, že 41 % lidí nečekalo a raději překonávalo jeden přechod na červenou.
- Zvýšenou náročnost místa pro cyklisty ukázalo také to, že místem projíždí o polovinu méně žen než jinými úseky v Praze (11 % oproti cca 20 % průměru – sčítání 2010).
- Během loňské stávky dopravních odborů narostl počet lidí na kolech v ulicích pětkrát, na nábřeží Kapitána Jaroše jen třikrát: lidé toto místo raději objížděli více než tříkilometrovou dlouhou oklikou přes Libeň.
Nejnovější komentáře