PRAHA – Titul „Cyklozaměstnavatel roku 2012“ získala v Praze geotechnická firma INSET. Druhé a třetí místo zaujali Philips a DIPRO (3). Iniciativa Auto*Mat vyhlásila také vítěze dalších soutěžních kategorií kampaně „Do práce na kole“ (1), (2). Jako nejkreativnější byl oceněn tým firmy Cetelem za své veršované zápisky z cest a za to, že cestou do práce vyčistil část Botiče. (4). Účastníci a účastnice kampaně mohli navrhnout opatření pro podporu cyklistické dopravy. Odborná komise vybrala jako nejlepší návrh zprůjezdnit Folimanku a ulice Holubova a Na Neklance (5). Radní hlavního města Josef Nosek přislíbil, že opatření zrealizuje. Ceny předal nizozemský velvyslanec Jan C. Henneman a kulturní atašé ambasády USA David Gainer.
„Součástí kampaně „Do práce na kole“ byl dotazníkový průzkum, jenž přinesl zajímavé informace“ říká manažer Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „Pražanům nevadí kopcovitý terén. Překážkou většího používání kol je ale hustý automobilový provoz, nebezpečné ulice a nedostatečná infrastruktura pro jízdní kola,“ uvedl Vít Masare. Podle průzkumu se do kampaně zapojili hlavně lidé, kteří po Praze na kole již dříve občas jezdili, nyní však začali používat bicykl pravidelně.
„Naši zaměstnanci jezdí na kole rádi a my se jim k tomu snažíme zajistit podmínky. Vzájemně se v tom podporuje a to stmeluje i náš kolektiv,“ řekl Miloš Hrdlička ze společnosti INSET. Jako ocenění získala firma městské jízdní kolo Anita Bruscetta Donna V3 od obchodu Cyklospeciality.cz v hodnotě 15 tisíc korun. „Cyklozaměstnavatel roku“ bude moci tento titul používat do června příštího roku na svých propagačních materiálech, a to včetně speciálního loga.
Cenou pro členy nejkreativnějšího týmu je unikátní švédský cykloairbag věnovaný švédským velvyslanectvím v hodnotě 12 tisíc korun, designová trička Pedal Project a časopis PP Mag. „Nestačí projíždět městem na kole. Když člověk vidí něco špatného, je třeba pokusit se naše město zlepšovat,“ řekla Hana Valná z firmy Cetelem. Členky a člen týmu vytvořili z cest do práce na kole veršované zápisky, nakreslili mapy a cestou ještě vyčistili část potoka Botič.
„Větší radost než počet ujetých kilometrů nám dělá, že stovky lidí přesedly z automobilu a začaly používat na cesty do práce bicykl. V moderních metropolích Evropy už auto není v módě, naopak kola jsou čím dál populárnější. Jsme rádi, že trend dostihuje už i Praha,“ řekl manažer kampaně „Do práce na kole“ Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Připomněl, že na cesty do pěti kilometrů je kolo ve městě zdaleka nejrychlejším dopravním prostředkem. Jízda na kole zároveň zlepšuje lidské zdraví a fyzičku, šetří ovzduší a nezabírá místo k parkování na ulicích.
Společenský večer s vyhlášením vítězů a vítězek soutěže proběhl na střešních terasách Garáží Slovan mezi dvěma rameny severojižní magistrály. O zábavu se postarali cyklo-žongléři Tucet kulí a hráči póla na kolech. Netradiční místo vybrali organizátoři záměrně. „Praha trpí automobilovým provozem. Pokud bychom si zvykli více se pohybovat vlastní silou, bude se nám všem ve městě lépe dýchat a v ulicích lépe žít,“ komentoval aktuální situaci Vít Masare.
Fotografie v tiskové kvalitě najdete zde.
Přílohy:
1) Kampaň „Do práce na kole“: http://dopracenakole.net
2) Zaměstnanci objeli cestou do práce třináctkrát zeměkouli
3) Cyklozaměstnavatel roku 2012 v Praze
1. místo: INSET
Firma poskytuje svým zaměstnancům možnost využít firemní kolo, a to i cestou z práce a do práce. Před sídlem firmy jsou umístěny cyklistické stojany (jejichž kapacita stačí pro méně než 20 % zaměstnanců). Stojany mohou využívat i klienti. Zaměstnanci mají k dispozici sprchy a šatny. Firma zaměstnancům dojíždějícím do práce na kole poskytuje například kraťasy, dresy, větrovky, nepromokavé bundy, reflexní pásky, mikiny, teplé rukavice, startovné na závod Krakatit, trénink na Krakatit v pracovní době, startovné do kampaně „Do práce na kole“ či navigace Garmin Oregon.
2. místo: Philips Česká Republika
Firma poskytuje svým zaměstnancům možnost využít firemní kolo, a to jak pro pracovní povinnosti, tak i pro cestu z práce a do práce. Minimálně jednou ročně pořádá firma team-buildingové výlety, jejichž významnou součástí je jízda na kole. V roce 2011 pořádala navíc soutěž o ceny, kdy zaměstnanci sbírali body za jízdu na kole, pěšky a MHD. Zaměstnanci mají k dispozici sprchy a stání na kola (jejichž kapacita stačí pro méně než 20 % zaměstnanců a nemohou je používat návštěvy nebo externisté), nemají šatny.
3. místo: DIPRO
Firma poskytuje svým zaměstnancům možnost využít firemní kolo, a to jak pro pracovní povinnosti, tak i pro cestu z práce a do práce. V sídle firmy jsou umístěny cyklistické stojany, jejichž kapacita stačí pro více než 20 % zaměstnanců (musí cestou k nim ale překonávat nějaké překážky). Stojany mohou využívat i klienti. Zaměstnanci mají k dispozici sprchy a šatny. Zaměstnavatel zaměstnancům dojíždějícím do práce na kole poskytuje reflexní pásky na oblečení.
4) Soutěž o nejkreativnější tým
1. cena: tým Per celer Pedalum z firmy Cetelem
Za vyčištění části Botiče, což byl největší tahák nápadité veršované reportáže z ježdění do práce na kole se zajímavými příhodami jako např. „Strasti a radosti ženy jedoucí v dešti do práce na kole“. Každý v týmu navíc vyrobil osobitou mapu své cesty do práce na kole, kterou pro její možné čtenáře a uživatele doplnil o zajímavosti o místech, kudy tým denně projíždí.
„Nestačí projíždět městem na kole. Když člověk vidí něco špatného, je třeba pokusit se naše město zlepšovat.“
2. cena: Miniteam Zentiva
Za parádní model (velké diorama 2 x 1 metr) netradičního dopravního potravního řetězce.
„Inspirovaly nás každodenní cesty do práce na kole, během nich nás napadaly myšlenky. Člověk vidí jiné věci, než z autobusu nebo z auta.“
3. cena: Tým: SCIO
Za dva vtipné fotocyklo – komixy lákající nevěřící k dopravě na kole.
„Praze by nejvíce pomohlo, kdyby cyklostezky nevedly odnikud nikam jako dnes, ale vzájemně na sebe navazovaly.“
5) Návrhy cykloopatření pro Prahu
1. cena: 3 cykloopatření k realizaci
1) Legalizace průjezdu Folimankou, Lublaňská a Koubkova (navrhla Tereza Kučerová)
Tereza Kučerová: „Jezdím často Folimankou a mrzí mě, že třeba seniorům to vadí. Proto si myslím, že by povolení průjezdu kol pomohlo.“
2) Cykloobousměrky v ulicích Holubova a Na Neklance
Michal Nosek: „Jezdím každý den na kole a vím, že Praha by si zasloužila řadu zlepšení. Aspoň bych pak nemusel každý den posílat SMS manželce, abych ji ujistil, že jsem v pořádku.
3) Kampaň „Na chodník nepatřím“ (navrhl Heřman F. Mann MD)
2. cena: Opatření s největším potenciálem zlepšit podmínky pro cyklisty v Praze
Asfaltové pruhy pro cyklisty v dlážděných ulicích (navrhl Daniel Mourek)
Dan Mourek: „Podobná opatření jsem viděl například v Berlíně. Praha není jediným historickým městem v Evropě. Historická dlažba je pro cyklisty překážkou, pomohlo by, kdyby se v rámci rekonstrukcí ulic vytvořil podél silnice 70 cm úzký asfaltový pás pro jízdní kolo.“
3. cena: zvláštní uznání předsedkyně komise pro cyklistickou dopravu hlavního města Prahy Moniky Krobové Hášové
návrh na zřízení placené úschovny kol v centru města
František Papoušek: „Rád jezdím do Praze na kole, ale ve městě musím používat veřejnou dopravu, a kolo není kde nechat. Když jede do Prahy člověk autem, taky je připraven platit za parkování třeba 100 korun. Já bych dal rád 50 korun za bezpečné uložení kola.“
Nejnovější komentáře