PRAHA – Pražané dostali k letošnímu Evropskému týdnu mobility mimořádný dárek. Vnitřní území Karlína (1) se k dnešku proměnilo ve zklidněnou oblast s rychlostí jízdy omezenou na 30 kilometrů v hodině. Jde o první takovou zónu v širším centru města. Zpomalení sníží hlučnost (2) a v případě dopravní nehody může zachránit zdraví nebo i životy lidí (3). Řidiče přitom zdrží jen o vteřiny (4). V zahraničí jsou zóny „tempo 30“ populární. Rychlost je omezena třeba ve všech vedlejších ulicích Berlína (5), (6). Lidé si mohou zklidněný Karlín prohlédnout v sobotu 22. září. Během festivalu Zažít město jinak se ulice promění v tančírnu, dětskou hernu a výběh koní (7).
„Karlín patří mezi tradiční rezidenční čtvrtě Prahy. Není žádný důvod k tomu, aby jejich ulicemi projížděla auta vysokou rychlostí,“ říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. „Zkušenosti z Německa, Velké Británie nebo Rakouska ukazují, že zklidnění dopravy podněcuje oživení ulic. Lidé se setkávají a tráví více času venku, děti se při pohybu po ulici cítí méně ohroženy. Zpomalení má jasný přínos z hlediska bezpečnosti,“ doplňuje Filler.
„Kvůli zlepšení dopravní obsluhy jsou téměř všechny ulice Karlína obousměrné pro cyklistickou dopravu, provedením pomocí takzvaných cykloobousměrek. Legální jízda na kole v obou směrech zklidněných ulic je v takto plošném provedení v Praze i v celé České republice novinkou,“ říká dopravní urbanista a autor řešení Tomáš Cach. „Zvláště v blokové zástavbě by však měla platit logická zásada: čím méně prostoru zabíráte, tím volněji se v ulicích můžete pohybovat,“ dodává.
Když do člověka narazí auto jedoucí osmdesátikilometrovou rychlostí, účinky jsou podobné jako při pádu z okna v osmém podlaží domu. Při rychlosti padesát kilometrů v hodině lze následek srážky přirovnat k pádu z třetího podlaží. Avšak při třicítce už je člověk ohrožen „jen“ jako při vypadnutí z prvního patra. Riziko smrti při srážce ve třicetikilometrové rychlosti je osmkrát menší než při nehodě v rychlosti padesátikilometrové.
Zdržení pro řidiče vjíždějící do Karlína není přitom nijak markantní. Trasa od začátku Pernerovy ulice na Rohanské nábřeží měří 1,3 kilometru. Při konstantní rychlosti 50 kilometrů v hodině ji lze zvládnout za minutu a 34 vteřin. Při třicetikilometrové rychlosti se jízda prodlouží na 2 minuty a 36 vteřin. Řidiči ale musí dávat přednost na křižovatkách, a při padesátikilometrové rychlostí je zpomalení výraznější. Rozdíl v době jízdy po čtvrti je tak nanejvýš jedna minuta.
Podle Vratislava Fillera z iniciativy Auto*Mat přispěje zóna 30 km/h také k tomu, že pro řidiče už nebude tak výhodné zkracovat si cestu Pernerovou ulicí, která díky tomu bude klidnější. Také ostatní ulice se mohou dočkat proměny k větší vstřícnosti vůči chodcům. Bude možné například odstranit nevzhledná a dnes již zbytečná zábradlí na Karlínském náměstí.
Na některé nebezpečná nebo nepříjemná místa Prahy, která by si zasloužila zklidnění dopravy a celkovou proměnu, upozorní v sobotu 22. září pouliční festival sousedských slavností Zažít město jinak. Odehraje se ve dvaceti pražských čtvrtích. Obyvatelé chtějí podnítit debatu třeba o podobě Elsnicova náměstí v Libni, využití proluky ve Vršovicích, parkování na Malostranském náměstí nebo o veřejných prostorech ve Strašnicích. V Karlíně chystají místní lidé cyklojízdu, swingovou tančírnu, relaxační zónu nebo hernu pro děti. Největší atrakcí budou zřejmě živí koně (6).
Přílohy:
1) Fotografie zklidněného Karlína
Podívejte se také na video
2) Dopravní revoluce v Karlíně – informace na webu Prahy 8
3) Ilustrační obrázek přirovnávající následky dopravních nehod k pádu z okna
4) Průjezd Karlínem se prodlouží maximálně o pár desítek vteřin
Nejdelší tranzitní průjezd Karlínem (Pernerovou ulicí k Rohanskému nábřeží) měří 1,3 kilometru. Při nepřerušovaném průjezdu rychlostí 50 km/h řidič tuto trasu zvládne za 1 minutu 34 sekund (při tom by měl ještě několikrát dávat přednost zprava, výsledná doba jízdy bude tím pádem větší). Při rychlosti 30 km/h je to 2 minuty 36 sekund a jízda přes křižovatky s předností zprava je plynulejší. Rozdíl v praxi tedy bude maximálně jedna minuta – doba jednoho běžného cyklu světelné křižovatky. Nejdelší cesta přes celou čtvrť (od sídla pražského rádia Regina do ulice Prvního pluku) je 1,5 kilometru, zde je rozdíl jedna minuta a 12 sekund. Vzhledem k tomu, že již dříve byla v okolí Lyčkova náměstí obytná zóna, rozdíl v dojezdovém čase po přeměně celého Karlína v zónu 30 km/h nebude ve skutečnosti nikdy větší než práva ona jedna minuta.
5) Proč chtít plošné dopravní zklidňování?
1. Zklidnění řeší část dopravních problémů. Omezení rychlosti na 30 km/h v místních ulicích sníží jejich atraktivitu pro řidiče, kteří si těmito uličkami jen zkracují cestu.
2. Zklidnění podporuje klid a bezpečí, což ocení rezidenti.
3. Bezpečnost v ulicích se zvýší, zejména pro děti. U všech chodců narůstá pocit bezpečí, což má řadu pozitiv i mimo oblast dopravy.
4. Zklidnění ulic upřednostňuje rezidenty před lidmi, kteří danou čtvrtí jen projíždějí.
5. Negativa jsou minimální: časové ztráty jsou zanedbatelné, emise a hluk spíše klesají.
6. Existují i vedlejší pozitiva, jako je zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu.
7. Pokud jsou k dispozici peníze na stavební úpravy, může se zvětšit prostor pro chodce či vzniknout nové klidové zóny, aniž by se snižoval počet parkovacích míst.
6) Další informace k zónám 30 km/h
Podrobnější soubor informací k zónám 30 km/h
Nejnovější komentáře