PRAHA – V Praze dnes odstartovala mezinárodní konference dopravních expertů Volunteers of Cycling Academy (Akademie dobrovolníků pro cyklistiku, VOCA). Na tiskové konferenci promluvili prezident Maďarského cyklistického klubu János Lászlo a ředitel vídeňské organizace prosazující práva cyklistů Alec Hager. Prahu zastupoval Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Upozornili na to, že podpora cyklistické dopravy ve městech neprospívá jen samotným cyklistům.
Odborníci z různých zemí říkají, že pro úspěšný rozvoj dopravní infrastruktury je důležité aktivní zapojení města. Konkrétní řešení, například kvalitní systém veřejné půjčovny kol, jí může jedině pomoci. Maďarská zkušenost ukazuje, že nárůst počtu cyklistů v dopravě snižuje nehodovost. Ve Vídni spojuje tamní radnice po letech, kdy se zaměřovala jen na budování infrastruktury, své úsilí se seriozním marketingem a usiluje o pozitivní propagaci městské cyklistiky.
Česká republika na konferenci VOCA prezentuje světový unikát: multimodální dopravní systém. „Díky vysoké hustotě sítě pražské veřejné dopravy a možnosti bezplatné přepravy jízdních kol v metru, na vybraných tramvajových úsecích a v přívozech mohou pražští cyklisté snadno zdolávat většinu kopců nebo si podstatně zkrátit cestu na kole městem. Značná úroveň multimodality je takřka jedinou věcí, kterou se Praha v oblasti podpory cyklistické a pěší dopravy může chlubit, “ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
„Praha má v tomto případě mnohem lepší pozici, než Budapešť, protože umožňuje cyklistům, aby si do metra vzali kolo,“ komentoval pražský unikát prezident Maďarského cyklistického klubu János Lászlo. „V Budapešti se na tuto integraci budeme také zaměřovat,“ dodal.
O tom, že kvalitní cyklistická doprava je klíčem k trvale udržitelnému rozvoji města hovořil Alec Hager, ředitel vídeňské organizace prosazující práva cyklistů IG Fahrrad. „Kvalitní cyklistický systém je cestou, jak zvýšit počet cyklistů v dopravě. Tak to funguje v Barceloně, Vídni i v dalších evropských městech,“ řekl Alec Hager.
„U nás se o rozvoj cyklistické dopravy snaží převážně občanský sektor a neziskové organizace. Nacházíme se tak někde mezi Maďarskem a Vídní. Naším úsilím je, aby se město inspirovalo například Vídní nebo Berlínem,“ uzavřel Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Přílohy:
Nejnovější komentáře