Hlavním dopravním prostředkem v Kodani je bezesporu kolo. Zatímco Praze vládnou auta, zde tvoří automobilová doprava pouze 26 % cest a v centru Kodaně je toto číslo poloviční. Pouliční život tu díky tomu může kvést a jezdit na kole je tu velmi bezpečné. Ve spolupráci s internetovým portálem Prahou na kole přinášíme druhou část ze seriálu o dopravě v Kodani.
Přestože má Kodaň oficiálně 541 tisíc obyvatel, s okolní aglomerací to dohromady dává asi jeden a půl milionu lidí. Hranice starého města jsou hluboko ve stávající zástavbě, asi tak, jako kdyby dnešní Praha končila Libní na jedné straně a Veleslavínem na straně druhé. Jakkoliv je Kodaň velmi rovinaté město, některé čtvrti leží až 50 metrů nad hladinou moře a nejvyšší bod aglomerace leží ve výšce 91 metrů. V centru města se nachází rozsáhlý systém pěších zón Strøget, který má své počátky už v roce 1962 a je tak jedním z nejstarších a rozhodně nejslavnějším systémem pěších zón v Evropě.
Jak píše Jan Gehl ve své knize „Život mezi budovami“, vznik pěší zóny v centru Kodaně vytvořil prostor pro aktivity, o kterých nikdo nepředpokládal, že by se ve městě na deštěm a větrem týraném pobřeží Baltského moře mohly vůbec uchytit: zahrádky kaváren, pouliční hudebníky či řadu festivalů pořádaných v ulicích města. Sami jsme byli svědky nedělního walkathlonu, kdy se na pochod městem přes řadu checkpointů vydaly tisíce lidí. Had pochodujících se táhl několik kilometrů a takové akce ve veřejném prostoru jsou v Kodani zcela obvyklé.
Metro bez řidiče, auta bez parkovišť
Kromě kola je hlavním dopravním prostředkem v Kodani systém veřejné dopravy, především železnice. Metro je malé a bez řidiče, ve vozech ale najdete zaměstnance dopravního podniku sloužící jako doprovod. Automobilová doprava má 26% podíl na dopravě (v Praze 33%), cesty uvnitř Kodaně jsou však autem vykonávané jen z 13 %. Rychlostní komunikace v centru nenajdete, když ale ulice vede mimo zástavbu, můžete jet povolenou rychlostí až 60 nebo 70 km/h.
Parkování bylo z ulic do značné míry vytlačeno. Některé ulice v centru mají dva pruhy pro auta, dva pro cyklisty a nesmírně široké chodníky s lavičkami a dvěma řadami stromů. Kodaň dlouhodobě pracuje metodou plošného ubírání parkovacích míst v ulicích v řádu cca o 2% ročně, v současnosti se ale zdá, že již bylo dosaženo prahu politické únosnosti takového postupu.
Komfort pro všechny
V Kodani neexistují tramvaje, i když ještě v roce 1953 měla Kodaň síť tramvajových tratí srovnatelnou s Prahou. Tramvaje byly omezovány a zcela zrušeny v roce 1972, aby udělaly prostor autům. Když si Dánové uvědomili, že tudy cesta nevede, místo využili pro budování infrastruktury pro cyklisty. Šířka hlavních ulic se totiž od pražských nijak zvlášť neliší.
Dnes je patrné, že se město snaží dosáhnout přijatelného komfortu pro všechny druhy dopravy, včetně aut – po drastickém omezení parkovacích možností není pro zbývající vozidla problém se do města vejít. Protože jsou dnes podmínky pro cyklisty na velmi vysoké úrovni, největší investice jdou v současnosti do dopravy veřejné. Na takovou situaci si v Praze budeme ještě dlouho muset počkat.
Tento článek je zkrácenou verzí původního článku na webu Prahou na kole, který si můžete přečíst zde.
Tento projekt je realizován za finanční podpory Evropské unie, programu celoživotního učení Grundtvig. Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.
Nejnovější komentáře