Koncem února 2012 se konalo v pořadí již osmé setkání účastníků mezinárodního projektu VOCA (Volunteers of Cycling Academy), tentokrát v portugalském Lisabonu. Jeho tématem se stalo dopravní zklidňování a s ním spojené změny uvnitř městské aglomerace. Auto*Mat zastupoval dobrovolník Martin Fleischmann, jenž připravil i tuto reportáž.
Dle předpokladů účastníky v Lisabonu přivítalo slunečné a teplé počasí a velmi dobře připravené zázemí. Program setkání byl rozčleněn do několika pracovních bloků: teoretických v podobě přednášek a diskuzí i praktických formou příkladových studií.
Dopravní zklidňování napříč Evropou
Po představení tématu a dopravní situace Lisabonu následovala prezentace dopravního experta Maria J. Alvese popisující metody v současnosti používané či plánované k budoucímu užití pro dopravní zklidňování v Portugalsku. Maďarští účastníci představili koncepce, které přicházejí v platnost v Budapešti a dají se velmi dobře aplikovat na dopravní strukturu jak Lisabonu, tak třeba i Prahy. Velkým přínosem byla série prezentací ve formátu PechaKucha, šesti zástupců evropských zemí s příklady zklidňování v jejich geografickém poli. Auto*Mat zde prezentoval úspěch při zavádění Zóny 30 v pražském Karlíně a nastínil plány na humanizaci Severojižní magistrály. Už dříve proběhly praktické návštěvy intenzivně zklidňujících metropolí Sevilly, Kodaně a Vídně.
Máme 44 km cyklostezek, ale ani jeden kilometr v kuse
Ukázky cyklistické infrastruktury Lisabonu, které jsme viděli během cyklo projížďky naznačily, že město se bezmotorové dopravě věnuje spíše okrajově. V současné době (únor 2013) deklaruje 44 km cyklostezek. To je v porovnání s dalšími evropskými městy i s Prahou velmi nízké číslo. I jejich výstavba probíhá ze značné části nekoncepčně a nedosahuje dnešních standardů. Místní organizátoři z organizace MUBi sice v nadsázce říkají, že sice mají 44 km cyklostezek, ale ani jeden kilometr v kuse, jenže toto prohlášení nemá daleko k pravdě.
Dalším velkým problémem je nezvyk a nekázeň chodců, kteří nově vzniklé cyklostezky s povrchem lepším než mají klasické chodníky hojně využívají a tím blokují vyhrazené pruhy. Nezřídka se stalo, že chodník byl prázdný, kdežto na cyklostezce se nedalo volně jet.
Využít know-how nezávislých odborníků a občanských iniciativ napadne jen progresivní politiky a úředníky
Srovnání konceptů vzniklých v rámci interního workshopu a oficiálních plánů na revitalizaci určených míst dopadlo velmi nevýhodně pro plánované změny. Bohužel městští plánovači nespolupracují v dostatečné míře s odborníky z řad veřejnosti a občanských iniciativ. Už i v Praze jsme o dost dále díky Metropolitní ozvučné desce.
Critical Mass po staru
Účastníci z řad VOCA také dostali možnost okusit portugalskou cyklojízdu, která se stále drží původních principů Critical Mass a na diváka zvenčí může působit až anarchistickým dojmem. Částečně by se ani nemýlil, protože ač pravidla byla řečena, v průběhu jízdy byla velmi rychle zapomenuta či ignorována. I nedávno vydaná kniha k jejich dvacetiletému výročí „Shift happens!“ potvrzuje, že cyklojízdy se zkrátka prakticky v každém městě řadou detailů liší. Společná idea, podpora městské cyklodopravy, je však spojuje.
Městští cyklisté v Lisabonu se právem dají označit za určitou komunitu. Jejich číslo není vysoké. Dle vyprávění se před několika lety 95% z nich osobně znalo. Z toho dodnes těží. Silné jádro, které se zformovalo kolem komunitních center typu Bajkazyl, je schopné se vnitřně zmobilizovat a snad v budoucnu i něčeho dosáhnout. Integrace bezmotorové dopravy je v Lisabonu teprve na počátku cesty a dopravní zklidňování není v současnosti na pořadu dne, ale perspektiva do budoucna není špatná. Počty cyklistů se rok od roku zvyšují a infrastruktura se objevuje.I v této situaci se zde našly prvky, které je možné přenést do dalších měst a diskuze, které zde proběhly, budou užitečné jak pro Lisabon, tak pro další evropská města – včetně Prahy.
Studijní cesta do Lisabonu byla realizována v rámci projektu mezinárodní spolupráce organizací podporujících cyklistickou dopravu Volunteers of Cycling Academy (VOCA). Jeho obsahem je navázání spolupráce mezi organizacemi z 12 evropských měst a pravidelná setkávání jejich zástupců a řešení konkrétních společných témat během let 2011-2013. Mimo Auto*Matu se jej účastní neziskové organizace z Varšavy, Budapešti, Vídně, Kodaně, Bukurešti, Sofie, Nikósie, Mariboru, Sevilly, Dublinu a Lisabonu.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.
Nejnovější komentáře