PRAHA – „Ačkoliv iniciativa Auto*Mat vítá zapojení hlavního města do Asociace cykloměst, obáváme se, že bez změny přístupu k podpoře cyklodopravy to nebude mít žádný efekt,“ zvedá varovný prst dopravní expert Vratislav Filler. Auto*Mat se proto připojuje k otevřenému dopisu primátoru Hudečkovi, ve kterém procyklistické neziskovky upozorňují na chaotické zlepšování podmínek pro jízdu na kole a nabízejí městu svou podporu a pomoc.
Praha se rozhodnutím Zastupitelstva hlavního města z 27. února 2014 zapojila do Asociace cykloměst. „Toto rozhodnutí odpovídá potřebám Prahy, nesmí ale zůstat jen v deklarativní rovině, kdy se nakonec pro rozvoj městské cyklistiky neudělá téměř nic,“ říká Vratislav Filler. Na primátora Prahy se proto formou otevřeného dopisu obrátil vicepresident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek a řada neziskových organizací. Jednou z podepsaných je také iniciativa Auto*Mat.
V dopise se poukazuje na řadu problémů: rozpočet na bezmotorovou dopravu je dlouhodobě nedostatečný, realizace ucelené sítě cyklotras včetně dořešení konkrétních průjezdů v centru města je stále v nedohlednu a město ani nestimuluje kampaně na podporu každodenní dojížďky do práce.
V dopise se proto magistrát vyzývá k tomu, aby zjednal nápravu a zasadil se o důslednému plnění Koncepce rozvoje cyklistické dopravy hl. m. Prahy přijaté v roce 2010. „Ta předpokládá dosažení podílu cyklistiky na přepravních výkonech města do roku 2020 v řádu 5-7 %. Toto odpovídá současnému modal splitu Vídně, která v posledních 3 letech, na rozdíl od Prahy, masivně investovala do cyklistické infrastruktury i propagace cyklistiky a hostila i prestižní světovou konferenci o cyklistice Velo-city. Se současným tempem hlavní město tento závazek nesplní,“ uvedl Daniel Mourek, vicepresident Evropské cyklistické federace z Nadace Partnerství.
Všichni podepsaní nabízí městu pomoc při zlepšování podmínek uživatelů kol v hlavním městě.
Bikesharing? Ano, ale zlepšete podmínky v centru
Auto*Mat dále reaguje na čtvrteční prohlášení Prahy o přípravě bikesharingového programu. „Sdílená městská kola jsou skvělá věc a Praha je jednou z posledních evropských metropolí, která je nemá. Bikesharing rozšíří okruh lidí používající v centru kolo i o ty, kdo by po něm jinak nesáhli. Kola v ulicích jsou současně nejlepší reklama na městskou cyklistiku,“ komentuje Vratislav Filler. „Bikesharing ale odhalí v plné nahotě, jak špatně je centrum Prahy pro jízdu na kole uzpůsobeno. Bikesharingová stanice uprostřed spleti jednosměrek bude k ničemu, protože se k ní prostě nikdo nedostane. Jestli se na Praze 1 pro kola nezobousměrní odhadem dvacet ulic, hrozí bikesharingu ostuda kvůli hromadnému porušování předpisů jeho uživateli.“
Příloha:
Otevřený dopis místopředsedy Daniela Mourka primátoru Prahy Tomáši Hudečkovi.
Nejnovější komentáře