Cílem čtyřicetimiliardového tunelu Blanka je odlehčit pražské dopravě. Kolik aut ale bude ve skutečnosti projíždět Prahou 6, Prahou 7, Letnou i jinudy po jejím otevření? U zadavatele a investora stavby, pražského magistrátu, s tímto dotazem příliš nepochodíme – ten hraje buď mrtvého brouka, nebo se (jeho komunikativnější část) drží hesla „počkáme a uvidíme“.
Auto*Matu ale naskakují vrásky na čele, neboť tušíme, k čemu se schyluje. Stačí nahlédnout do dopravní analýzy analogické situace, ke které došlo před deseti lety po otevření jiné části Městského okruhu – smíchovského tunelu Mrázovka. Namísto slibovaného přesunutí dopravy do tunelu, se tehdy počet aut projíždějících Smíchovem skokově takřka zdvojnásobil. Proč? Mrázovka se ihned stala magnetem pro auta ze širšího okolí, přičemž kapacita dotčených smíchovských ulic nebyla dostatečně regulována.
V oblasti Smíchova byla v souvislosti s plánováním Mrázovky promarněna i řada dalších příležitostí, jak významně zklidnit přilehlé komunikace a udělat z nich místa příjemná pro život. Kromě snížení počtu aut v ulicích, byly zanedbány především kroky vedoucí ke zvýhodnění veřejné dopravy. Intenzita dopravy na Strakonické sice klesla o 30%, to se ale nevyužilo k jejímu přebudování ze čtyřproudové výpadovky na kvalitní městskou třídu. Smíchov je tak i deset let po zprovoznění obchvatu přetížený jak auty pojíždějícími v kolonách, tak těmi, která parkují, kde se dá.
A to samé nastane i v okolí tunelu Blanka, pokud magistrát neudělá důležitá opatření, která Auto*Mat dlouhodobě navrhuje. Jde hlavně o zamezení dopravy v historickém centru (Malá Strana, Smetanovo nábřeží) a humanizace severojižní magistrály. „Tunel Blanka spíš přitáhne do centra nová auta, než aby přispěl k tomu, že jich po Malé Straně bude jezdit výrazně méně,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu .
Přitom město samotné ve svých dokumentech hlásá potřebu snižovat v Praze podíl individuální automobilové dopravy. Tu ale díky výstavbě kapacitních dálnic přímo ve městě naopak podporuje a zvýhodňuje před veřejnou dopravou. Nadto slibovaná humanizace magistrály, kterou je třeba zahájit před otevřením Blanky, leží u ledu stejně jako osm dodatečných opatření, bez kterých Blanka na Prahu dolehne jako těžký balvan .
Zatím to vypadá, že současné politické vedení Prahy se ani z chyb z devadesátých let, ani z chyb posledního desetiletí poučit nechce nebo neumí. Budoucnost prostředí pro život nás Pražanů, kvality našich veřejných prostranství a naší mobility stále nechává napospas nekoncepčnímu rozmaru několika úřednických technokratů, kteří si po dlouhých letech závislosti na autech stále jen plní své dávné sny. To vše bez ohledu na to, že v Praze nežijí pouze oni sami, že město není jejich soukromá hračka a že svými rozhodnutími nejen že neefektivně mrhají veřejnými prostředky, ale také město na mnoha místech nenávratně mrzačí.
Auto*Mat se ale nevzdává. Za deset let naší činnosti se jak společnost sama, tak úroveň poznání o tom, co je možné zlepšit, zásadně proměnily. Jen si vzpomeňte na jména jako je Bém, Blanka nebo na druhé straně Zažít město jinak, či Nábřeží žije… Časy se mění…
Nejprve představíme veřejnosti, politikům, odborné i laické veřejnosti vizi, jak dobře by Praha mohla fungovat v roce 2025. Dále budeme bojovat za realizaci co nejvíce opatření, která by identifikované negativní dopady Blanky pomohly zmírnit a budeme pokračovat v intenzivním vzdělávání zájemců z řad politiků, odborníků a široké veřejnosti.
Pojeďte v tom s námi jako členové Klubu přátel, sledujte naše aktuality a šiřte informace dál. Společně tvoříme město, ve kterém chcem žít!
Začít můžete třeba tím, že využijete nového nástroje on-line interpelací a zeptáte se radního pro infrastrukturu Nouzy, například na to, co z potřebných opatření pro snížení negativních dopadů Blanky konkrétně stihne zrealizovat do jejího otevření… MÁ TO SMYSL!
Nejnovější komentáře