PRAHA – Iniciativa Auto*Mat v rámci projektu Vize 25 (1) obeslala politické strany s třemi otázkami ohledně dlouhodobější vize Prahy. Téměř všechny strany před komunálními volbami vzkazují, že o Praze uvažují nad rámec jednoho volebního období a vítají plán mobility, který by řešil všechny druhy dopravy společně. Iniciativa Auto*Mat bude cíle politických stran v oblasti dopravy a veřejného prostoru před volbami dále sledovat a vyhodnocovat.
Město se může stěží dobře rozvíjet, pokud jeho obyvatelům chybí jasná představa, jak má vypadat nebo alespoň, kam má směřovat. Nabízejí nám tedy jednotlivé strany před říjnovými komunálními volbami vlastní ucelenou vizi o budoucnosti Prahy? Strany povětšinou vzkazují, že o Praze přemýšlí v kontextu více volebních období, málokterá z nich ale prezentuje vlastní komplexnější materiál (2).
Odpovědi stran, které jsme obdrželi, se pohybují mezi dvěma extrémy: na jedné straně kvalitně zpracované plány Demokratů Jana Kasla, které jsou výsledkem roční práce expertů Institutu plánování a rozvoje Prahy a řady dalších analytiků, kterou zadal primátor Hudeček, na straně druhé utopické přenášení veškeré zodpovědnosti na volnou ruku trhu až odpor k plánování u Svobodných.
Z dvanácti oslovených stran na dotazy Auto*Matu nereagovalo jen ANO 2011. TOP 09 sice reagovala, její garant tématu, stávající radní Jiří Nouza, však žádné odpovědi ani po několika týdnech komunikace nedodal. Hnutí pro Prahu zareagovalo až po několika pokusech o kontakt, odpovědi však zaslalo až po rozeslání této tiskové zprávy médiím.
Zásadní částí vize Prahy je otázka vzniku plánu pro udržitelnou mobilitu – dokumentu, který v řadě západoevropských měst představuje plán akcí na základě výhledu reálných kapacit a cílů města v oblasti dopravy. Trojkoalice SZ, KDU-ČSL a STAN, Piráti, ČSSD, DJK, KSČM, ODS a Hnutí pro Prahu se k jeho vypracování do roku 2016 staví kladně (3).
Pozitivní zprávou je, že strany slibují zkvalitňování veřejného prostoru, více pozornosti územnímu plánování než dříve nebo zapojování veřejnosti do rozhodování o městském rozvoji. KDU-ČSL chce podpořit výstavbu na brownfieldech a zlepšovat infrastrukturní a občanskou vybavenost okrajových částí Prahy. ČSSD by po volbách iniciovala referendum o mýtu pro centrum města podobně jako Piráti. Ti hodlají usnadnit organizování kulturního dění ve veřejném prostoru nebo rozvíjet městskou železnici. Rozvoj kolejové dopravy nebo větší participaci veřejnosti na územním plánování si přejí i Zelení. KSČM odmítá (s výjimkou Blanky 2) megalomanskou zástavbu a podporuje participativní rozpočty. Svobodní jako jediní připisují zhoršování pražského ovzduší přílišné regulaci automobilové dopravy a hodlají proto stavět dalších silnice. Naopak pro DJK není udržitelnost městského rozvoje jen přidanou hodnotou, ale podmínkou pro konkurenceschopnost Prahy v rámci Evropy.
Dopravní stavby jsou jednou z nejnáročnějších položek městského rozpočtu. Piráti – podobně jako koalice STAN, Zelení, KDU-ČSL či DJK – podporují stavbu metra D do Písnice, nechtějí stavbu Blanky 2, ale úspornou variantu řešení Městského okruhu. Naopak stěžejní prioritou ODS je výstavba Blanky 2, kterou přitom paradoxně sama před rokem a půl odložila na neurčito. Další zastánci výstavby původní Blanky 2 jsou pak už jen KSČM a Svobodní.
Iniciativa Auto*Mat chystá na přelom září a října sérii předvolebních debat, které se budou tématům dopravy a veřejného prostoru věnovat podrobněji.
Přílohy:
[1] Plné znění odpovědí politických stran najdete na stránce: http://vize25.cz/vize-politickych-stran
[2] Dlouhodobé vize jednotlivých stran
KSČM odpověděla, že uvažuje na dvě volební období dopředu, ale žádnou vizi neposlala. Piráti nechystají speciální dokument pro dopravu a veřejný prostor, byť svá stanoviska k velkým zásahům do veřejného prostoru deklarovali. ČSSD prezentovala vlastní web projektpraha.cz, opět však nejde o úplnou vizi. Trojkoalice SZ, KDU-ČSL a STAN teprve představí vizi společnou.
[3] Vyjádření politických stran k plánu udržitelné mobility
KSČM se hodlá „spolupodílet na jeho přípravě“ (kromě toho si přeje bezplatnou MHD). KDU-ČSL jej hodnotí jako „velmi vhodný a potřebný“. ČSSD se chce „problematice udržitelné mobility intenzivně věnovat“, ale závazný plán nechce. ODS zadání plánu mobility slibuje, současně chce vyvážit automobilovou a veřejnou dopravu tak, aby nebyla omezena osobní volba jednotlivce. Podle Starostů a Nezávislých by měl plán mobility vzniknout do roku 2016. Preferovat chtějí veřejnou dopravu před automobilovou. Zelení na otázku, jestli plán udržitelné mobility případně zadají, odpovídají lakonickým „Ano“. Přímého odmítnutí se plán mobility dočkal jen od strany Svobodných, která chce mobilitu všestranně zlepšovat bez něj.
Nejnovější komentáře