Předkládáme naše vyjádření k situaci ohledně přesunu příměstských autobusových linek z Nádraží Holešovice na terminál Ládví (více o problematice v článku deníku Metro zde).
Samozřejmě vnímáme nespokojenost občanů se zvýšenou dopravou v okolí jejich bydliště. Nicméně z řady důvodů se v provedení tohoto kroku směřujícího ke zlepšení funkčnosti veřejné hromadné dopravy ztotožňujeme s kroky organizace ROPID.
1) Nemyslíme si, že nárůst počtu autobusů významně ovlivní zatížení lokality Ládví, neboť již před změnou jich tam projíždělo násobně více, než tam bylo převedeno. Autobusy se na zatížení lokality hlukem i zplodinami i po změnách podílejí výraznou menšinou oproti automobilům, jichž lokalitou projede denně cca 20 000. Je spíše otázkou, zda nezlepšit prostředí lokality humanizací předimenzované ulice Střelničná, především prací s kapacitou ulice a zlepšením pěších a cyklistických vazeb v lokalitě, což zároveň může mít pozitivní vliv na preferenci MHD (buspruhy)
2) Souhlasíme s tím, že pokud by byla autobusová doprava přesunuta na terminál Letňany, tak by časová ztráta spojená se značnou zajížďkou působila proti snaze převést více lidí z aut do příměstských linek. Na terminálu Letňany k tomu není nabídka atraktivních tangenciálních linek autobusů (177, 183) a tramvají (10). Zvýšené využívání aut ze strany obyvatel Středočeského kraje při ukončení linek na terminálu Letňany by paradoxně v lokalitě Ládví mohla způsobit zvýšené zatížení automobilovou dopravou a zvýšený tlak na divoké parkování v blízkosti stanice metra v oblasti s již tak velkým nedostatkem parkovacích míst (sídliště Ďáblice). Snahou vždy musí být pokrýt MHD celou cestu obyvatel od domova až na pracoviště. To šetří zatížení obyvatel okrajů měst a zároveň snižuje nutnost investovat ze strany města do kapacitních záchytných parkovišť.
3) Je pravda, že pro část cestujících bylo výhodné ukončení autobusů v lokalitě Nádraží Holešovice se srovnatelnou jízdní dobou oproti variantě Ládví. Toto ukončení však znevýhodňovalo dojíždějící směřující do oblasti Severního města, pro které toto ukončení znamenalo zbytečnou zajížďku do centra alespoň na Vychovatelnu s nevhodně dlouhým přestupem a tím pádem je motivovalo k využívání aut. Procento těchto lidí dojíždějících z přilehlého sektoru Středočeského kraje není v době dekoncentrace pracovních příležitostí z jádra do širšího centra Prahy zanedbatelné. Pro Prahu by pak delší trasa autobusových linek na území města znamenala nutnost vyšší úhrady ztráty z provozu dopravy v závazku veřejné služby v situaci, kdy již v této oblasti vede paralelní kapacitní kolejová MHD s dostatečnou volnou kapacitou. Ušetřené peníze lze mimo jiné investovat i do zlepšení kvality života pro obyvatele dotčené přesunem terminálu.
Nejnovější komentáře