Reagujeme na aktuální zprávy v tisku ohledně návrhů na zklidnění dopravy se zprovozněním tunelu Blanka a na vyjádření radního pro dopravu Petra Dolínka pro čtvrteční Právo, kde mimo jiné říká:
Nemyslím si, že uzavření Starého Města a Malé Strany je to nejzásadnější opatření. Hlavně vůbec neřeší důsledky v Praze 2 a ty jsou podstatné. Praha 2 nemá příliš ochotu souhlasit s uzavřením Prahy 1, doprava by se pak přesunula k nim, přičemž už teď je přetížená. Není to tak, že bychom okamžitě měli všechno přivřít, zavřít. Snažíme se opatření připravit, pak realizovat. Pokud jde například o humanizaci Severojižní magistrály, netváří se na to příliš optimisticky spořilovská sdružení. Obávají se nových aut. Nalézt řešení, které by pomohlo a nikomu neublížilo, je složité. Na magistrále přichází v úvahu psychologická záležitost – zúžení pruhů.
Nesouhlasíme s odklady
Jako Auto*Mat jsme rádi, že je na magistrátě radní, který chce, aby zprovoznění Blanky centru města pomohlo. V čem se s Petrem Dolínkem neshodneme, je, že se po zprovoznění Blanky musí situace vyhodnocovat. Když se podíváte na možné scénáře, co se v centru po zprovoznění Blanky stane, vyjde vám, že třeba zabránění tranzitu historickým centrem bude nezbytné udělat, ať doprava na Karmelitské výrazně poklesne nebo se vůbec nezmění.
A právě v tom období, kdy se bude ztrácet čas vyhodnocováním, se doprava v Praze dále zahustí. Nová kapacita Blanky přiláká další lidi do aut a jakékoliv změny pak půjdou podstatně hůř. Což je patrně skutečnost, se kterou možná někdo i tiše počítá.
Městské části mají zájem
Uvítali jsme, že řada městských částí přišla s návrhy opatření, jak upravit dopravu na povrchu po zprovoznění Blanky (více zde). To se oproti době před deseti lety velmi posunulo. Tehdy se po otevření Mrázovky neudělalo na Smíchově nic zásadního, dnes městské části chápou, že ubrání kapacity na povrchu je v zájmu jejich obyvatel.
Naopak za velmi neprofesionální považujeme vyjádření Petra Moose (v článku zde), podle kterého lze o zklidnění centra uvažovat až po zprovoznění celého Městského okruhu. Je to výsledek dopravního uvažování, které je v západní Evropě mrtvé už zhruba dvacet let. Dokáže snad někdo vysvětlit, jak může Městský okruh vedený přes Malešice odlákat např. z Karmelitské a Strakonické na Smíchově více aut než tunely Strahovský, Mrázovka a Blanka?
Domníváme se, že doprovodná opatření k Blance budou nakonec prospěšná všem městským částem, kterých se Blanka dotýká, už tím, že převedou alespoň část dopravy z ulic na draze postavené kapacitní obchvaty.
Praha 2 nemusí mít obavy
Chápeme obavy Prahy 2, která se obává přelití dopravy z Prahy 1. Myslíme si ale, že jsou velmi liché. Na magistrále je dnes denně přes dvacet tisíc aut, která nemají počátek ani cíl cesty uvnitř Městského okruhu. Dobrá polovina z nich může bez problémů jet místo přes centrum tunely Mrázkovka, Strahovským a Blankou. Na magistrále tedy bude dostatečný prostor na auta, která dnes jezdí přes Smetanovo nábřeží. Navíc se omezení tranzitu centrem nebude týkat rezidentů, takže odvedené dopravy bude méně, než kdyby museli centrum objíždět všichni. A situace na magistrále se změnit nemůže – víc aut stejně nepojme, takže o nějakém zásadním zhoršení nemůže být řeč.
Ostatně, magistrála mohla být zklidněna už dávno. Například teď v červnu byl Nuselský most zúžený o jeden pruh v každém směru a k tomu zavřená Bělehradská. A žádné kolapsy nenastaly, doprava se přizpůsobila (více zde) .
Nejnovější komentáře