Několik měsíců na dva pruhy zúžená severojižní magistrála na Nuselském mostě a k tomu nyní zavřená Bělehradská. Nastal kolaps? Ne. Doprava se přizpůsobila.
“Ne, na magistrále nemůžeme přidat ani přechod, ochromilo by to dopravu v celé Praze.”
“Pro Prahu 2 a 4 by to byla katastrofa!”
“Dovedete si představit, co by to udělalo v Bělehradské?!”
S takovouto argumentací jsme se potýkali v letech 2010 až 2013, když jsme pomáhali s koordinací městských částí a snažili se přesvědčit magistrát, že s humanizací magistrály může začít ještě před zprovozněním tunelu Blanka. A právě tato argumentace dopravních “expertů” z TSK i politiků minulé politické reprezentace způsobila, že se již podepsané memorandum městských částí a vypracovaný projekt humanizace magistrály strčil do šuplíku.
Nic se neděje
Je červen, jeden z měsíců s nejintenzivnějším provozem v roce. Již třetím měsícem běží oprava Nuselského mostu ubírající v každém směru jeden pruh a současně i totální rekonstrukce Bělehradské. Podle černých scénářů odpovídajících dopravnímu uvažování pánů Pivce, Nouzy, Noska nebo Březiny mělo město v tuto chvíli kolabovat. A co se děje?
Nic zvláštního.
Magistrála se nezahltila, Nusle nekolabují. I když se zaseká Jižní Spojka a okolí Spořilova umírá, i když celou Pankrác ochromí výkop na odbočení do kapacitních garáží administraček, magistrála zůstává i tak průjezdná. Nejspíš právě díky tomu, že se současně zavřela i Bělehradská. Nezbytné místní cesty se vykonávají vedlejšími ulicemi a není to nikterak dramatické. Kde čekalo před křižovatkou s Moskevskou jedno auto, čekají dnes dvě nebo tři. I přes brutální snížení kapacity se doprava přizpůsobila.
Není to neobvyklé
Ostatně magistrála není takto výrazně omezena poprvé. Po povodních v roce 2002 byl několik měsíců na magistrále vyhrazený prostor pro nouzový metrobus (jako náhrada za metro). A doprava se tomu přizpůsobila, stejně jako nyní.
Taktický urbanismus
Situace, která nastala, vybízí k otázce: Proč magistrálu zase rozšiřovat? Proč na aktuální opravu Nuselského mostu nenavázat rovnou přinejmenším první sadou opatření k humanizaci magistrály, kterou má město na stole už od roku 2013? Nebylo by výhodné odpustit si “cvičení” motoristů s opakovaným zužováním a rozšiřováním a nyní, když se doprava usadila, sníženou kapacitu na magistrále ponechat?
Zprovoznění tunelového komplexu Blanka vytvoří další kapacitu pro to, aby byla humanizace magistrály podle městského návrhu zcela bezbolestná i v případě, že se současně omezí tranzit přes Malou Stranu a Staré Město. Na probíhající opravu tak může rovnou navázat to, nad čím město přešlapuje už od roku 2009.
Co udělá město?
Zatím se ale z desítky opatření připravují jen světelné signalizace ve Wenzigově. Kdy přijdou na řadu další opatření? Jak na tuto otázku odpoví náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek nebo ředitel Technické správy komunikací Ladislav Pivec?
Náměstskovi primátorky jsme tyto otázky poslali přes formulář dotazy.praha.eu. Uvidíme, jak odpoví.
Nejnovější komentáře