Praha – Metro A do Motolského lesíka sedmi miliardami zadotovala EU, která Praze dala podmínku: město v oblasti nového metra sníží své emise CO2. Technická správa komunikací to však svým přístupem – nesnižovat provoz v centru s otevřením Blanky – zcela sabotuje. Praze tak hrozí, že bude miliardy vracet ze svého.
Letos dostavěné metro A již funguje, čekáme na Blanku. Pokud je povinností města snížit dopady pražské dopravy na životní prostředí, je téměř jisté, že zprovoznění Blanky ohrozí splnění parametrů dotace na metro. Objem dopravy se s otevřením Blanky bez jakýchkoliv opatření má zvýšit o dvě procenta, časem až o čtyři – včetně odpovídajících emisí. Pokud se tak skutečně stane, tunel Blanka by se nám tím prodražil o miliardy – což by prakticky znemožnilo možnost Prahy investovat v tomto volebním období do čehokoliv jiného.
Řešení, jak zprovoznit Blanku a nedostat přitom Prahu na buben, ale stále existuje.
Tím, co předurčí budoucí intenzitu provozu v pražských ulicích, bezpečnost i produkované emise (další podmínky dotace), není jen Blanka samotná. Největší dopad na všechny tyto parametry (a také na životní komfort Pražanů) bude mít rozhodnutí, kolik místa na povrchu se ponechá těm autům, jejichž řidiči si mohou zvolit cestu Blankou. Odklonit tranzitující auta do Blanky znamená prosadit řadu opatření jako např.: zabránit jim průjezd centrem, ubrat pruh na Veletržní a na magistrále apod. Všechny další vhodné kroky Auto*Mat navrhuje na webu tunel-blanka.cz.
TSK vládne
Bohužel, Technická správa komunikací podobná opatření dlouhodobě a bez zjevných důvodů blokuje, přestože v roce 2013 dostala od Rady města za úkol prověřit možnost realizace několika desítek z nich – výsledkem je zatím jediná úprava, na křížení magistrály s Wenzigovou. Ředitel TSK, servisní městské organizace (sic!), Ladislav Pivec před více než rokem a půl rozhodl, že s Blankou se doprava v centru řešit nebude. Od té doby nebyla příprava většiny doprovodných opatření obnovena.
Nová politická reprezentace, v čele s radním pro dopravu Petrem Dolínkem, si důležitost opatření uvědomuje, avšak rozhodla se vyčkat, co se stane po otevření tunelu a opatření případně zavádět postupně. To ale může být velká chyba. Auta, která s otevřením tunelu zůstanou v centru a zaplní další dotčená území, bude velice obtížné odklánět zpětně.
Nejnovější komentáře