Jak dokončit okruh bez Blanky 2 a tunelu V Holešovičkách?

Na programu jednání Výboru ZHMP pro dopravu a evropské fondy dne 15.10.2015 je také téma dokončení Městského okruhu. Auto*Mat se městskému okruhu v minulosti věnoval, připomínkoval zbytečně kapacitní řešení (tzv. Blanku 2) v rámci řízení o „posouzení vlivu stavby na životní prostředí“ (dále EIA) a svými připomínkami přispěl k tomu, že realizace Blanky 2 byla podmíněna mimo jiné úplným dokončením Pražského okruhu. Už v roce 2012 jsme také přišli s alternativním návrhem řešení Městského okruhu, předpokládajícího jen drobné úpravy stávajících komunikací a zavedení mýta uvnitř města (více zde).

Město mezitím začalo připravovat dokončení Městského okruhu po dvojí linii: V konceptu metropolitního plánu byl definován tzv. „duál“, který spočívá v rozdělení zátěže okruhu na dvojici souběžných, méně kapacitních komunikací – jednu v ose Průmyslová – Kbelská, druhou v původně plánované ose Městského okruhu (viz zde, str. 14-17). To by umožnilo dimenzovat komunikace Městského okruhu podstatně úsporněji a v kontaktu se zástavbou v podobě městského bulváru s úrovňovými křižovatkami. Nehledě na to, že rozdělení dopravy do více koridorů výrazně snižuje náchylnost ke kolapsům v případě mimořádných situací. Tento koncept nám přišel zajímavý a považujeme jej nyní za použitelné východisko pro finální řešení.

Ještě dříve zadal tehdejší radní pro dopravu Nosek „dočasné“ řešení spočívající ve vybudování tunelu pod ulicí V Holešovičkách a dvou mimoúrovňových křižovatek v Hloubětíně. Tento návrh jsme v roce 2012 odmítli jako přemrštěný. Paradoxně, toto řešení, ačkoliv nemá z větší části oporu ani ve stávajícím ani v připravovaném územním plánu, se začalo velmi intenzivně připravovat a příslušné studie jsou již posuzovány v řízení EIA.

Debata o další podobě východní sekce městského okruhu je nicméně otevřena a Auto*Mat do ní vstupuje s připraveným konceptem řešení, které využívá trasování „Duálu“ a navrhuje jeho úsporné provedení. Dokázali jsme navrhnout úplné dokončení Městského okruhu v ceně do 10 mld. Kč. To jsou peníze, které Praha zvažuje vložit jen do „dočasného“ řešení v ulici V Holešovičkách. Při pohledu na rozpočtové možnosti Prahy je zřejmé, že si město dražší řešení stejně v nejbližších letech nebude moci dovolit. Tento návrh jsme zaslali členům výboru a budeme se jej snažit v nastávající debatě obhájit.

„Duál“ podle Auto*Matu

Náš návrh si můžete prohlédnout zde:

koncept_MO_AM2015

Návrh vychází z výše citovaného „duálu“ z Konceptu odůvodnění Metropolitního územního plánu. Tento návrh je s Konceptem odůvodnění v souladu ve věci trasování navržených komunikací. Doporučuje nicméně minimalizovat počet nově zřizovaných mimoúrovňových křižovatek.

Větev 1: Průmyslová – Kbelská (tzv. “Průmyslový polookruh)

Tato větev okruhu vede po stávajících komunikacích, které již v současnosti víceméně dobře fungují. Nedostatky mají některá řazení, zcela nedostatečná je úprava přilehlého veřejného prostoru a řešení pro bezmotorovou dopravu.

  • Plánované vybudování mimoúrovňových křižovatek v Hloubětíně nepodporujeme. Zřízení těchto križovatek pouze posune kapacitní hrdlo na křižovatku s Vysočanskou radiálou a dále přetíží navazující pokračování ulice Kbelské. Proti zřízení mimoúrovňových křižovatek jsou i místní občanská sdružení.
  • Nedoporučujeme ani úpravy vedoucí k dalšímu zkapacitnění komunikace, zejména pokusy o zřízení mimoúrovňové križovatky s Teplárenskou a Tiskařskou, apod.

Větev 2: Pelc-Tyrolka – Balabenka – Jarov – Malešice – Rybníčky (Jižní spojka)

Tato větev okruhu vede v koridoru Městského okruhu tak, jak je zanesena ve stávajícím územním plánu. V současnosti již je tato stopa funkční v úseku Pelc-Tyrolka – Českobrodská.

  • Navrhujeme zřízení této větve okruhu v podobě městské třídy s proměnlivým profilem a liniovou preferencí veřejné dopravy.
  • U Štěrboholské radiály navrhujeme přeřešit projektovanou křižovatku a propojit úrovnově s ul. Rabakovskou. tak, aby se okruh stal jejím logickým prodloužením.
  • Protnutí okruhu a prodloužené ulice V olšinách se předpokládá úrovňovou křižovatkou. Z ul. V olšinách je třeba zřídit alespoň bezmotorové napojení na budoucí přestupní terminál Depo Hostivař. Úrovňově je třeba řešit i křižovatku s ulicí Černokosteleckou.
  • Tunel pod Malešicemi by byl největší investicí návrhu. Vysoká kapacita tunelu v provedení 2+2 pruhy je redukována určením dvou jízdních pruhů pro veřejnou dopravu. Je třeba dopracovat napojení na Počernickou ulici tak, aby vzniklo napojení na výjezd z tunelu.
  • Navazující křižovatka tunelu s Českobrodskou je úrovňová, úsek Českobrodské po Jarov by byl zkapacitněn na 2+2 pruhy.
  • Podél stávajících kapacitních úseků Spojovací je nezbytné zkvalitnit veřejný prostor, dosadit zeleň a ulici zrekonstruovat. To samo o sobě dokáže významně redukovat vliv na okolní zástavbu bez nutnosti drahých tunelových řešení.
  • Úsek od Balabenky po Pelc-Tyrolku si nevyžaduje výraznější zásahy.

Nový návrh nabízí řešení vícera nedostatků komunikační sítě na východě městského centra:

  • dovoluje odlehčit ulici Jana Želivského,
  • umožňuje výrazně zklidnit ulci Pod Táborem,
  • výrazně urychluje autobusovou tangentu, zlepšuje konkurenceschopnost veřejné dopravy.

Koncept si celkově klade za cíl co nejrychleji pomoci všem druhům dopravy na východě města (situace Win – Win).  Nabízí podle nás vyhovující a finančně udržitelné řešení  v oblasti, jež doposud byla výrazně investičné podfinancována. Oproti tomu dosavadní prosazovaná řešení jsou potenciálně nevyhovující a extrémně nákladná s tím, že jejich brzká realizace je zcela nereálná. A to se vyplatí.

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2015/10/jak-dokoncit-okruh-bez-blanky-2-a-tunelu-v-holesovickach/