Draze postavit, ilegálně zprovoznit – tak chce Praha dokončit Městský okruh

Na stole je několik variant dokončení Městského okruhu. Jedna drahá, nefunkční a nelegální, jedna levnější, rozumější a legální a naše, kterou brzy nabídneme jako skutečně udržitelný dopravní koncept.

Městský okruh kolem Prahy (MO), který začal vznikat v 80. letech, je téměř kompletní. Na jeho nejmladší část, tunel Blanka, má navázat tzv. Blanka 2 (severovýchodní úsek mezi křižovatkou Pelc-Tyrolka a Štěrboholskou radiálou) a celý okruh dokončit. Současná magistrátní koalice se však zatím neshoduje, kudy přesně Blanka 2 povede, ani jak bude vypadat.

Koaliční ANO a ČSSD v čele s Petrem Dolínkem jako radním pro dopravu zastávají maximalistické řešení v podobě tří tunelů a několika mimoúrovňových křižovatek. Trojkoalice naopak požaduje úspornější variantu, která nebude opakovat chyby Blanky: „Shoduji se s architekty a Institutem plánování a rozvoje Prahy, že Městský okruh má být levnější a rychlejší verze původního plánu. Tedy ne dálnice s tunely ve městě, ale úrovňový městský bulvár,“ řekl Deníku Matěj Stopnický, předseda SZ.

S tím, že má mít okruh městotvorný, nikoli dálniční charakter, souhlasíme. Avšak návrh IPRu obsažený v Metropolitním plánu považujeme stále za předimenzovaný. Např, aby měl okruh podobu “městského bulváru”, musel by mít charakter ulice už v Malešicích – tak ho zde ale IPR nenavrhuje.

 

blanka2_prehled_zameru_mo_pripravovany_small

Neučit se z chyb

Návrh dokončení Městského okruhu z dílny ANO a ČSSD je zcela nepřijatelný, protože:

  1. Je zbytečně drahý (po zkušenostech s „Blankou 1“ se kdokoli zdráhá odhadovat náklady předem, ale šlo by zhruba o astronomických 60 miliard Kč).
  2. Způsobí to samé, co podobně řešené předchozí úseky Blanka a Mrázovka: do Prahy přitáhne další auta kvůli dopravní indukci1 a tedy zhorší životní prostředí v hlavním městě.
  3. Jeho zprovoznění bude trvat o několik let déle, než řešení úspornější. Navíc otevření Městského okruhu je v této podobě ilegální. U každé velké stavby totiž musí být posouzen její vliv na životní prostředí (tzv. proces EIA). A aby MO získal kladné stanovisko EIA, musí být prvně splněna jedna důležitá podmínka: musí být dostavěný Silniční okruh kolem Prahy (SOKP, známý také jako Pražský okruh), což je ale otázka nejméně 20 let. Podobně podmíněná byla i stavba Blanky – prvně měl být zprovozněn Silniční okruh kolem Prahy mezi D7 a D8. Město ale podmínku obešlo fíglem: Blanka stále není zkolaudovaná, a další roky se plánuje provozovat v režimu zkušebního provozu. Dělá-li Petr Dolínek kroky ke zprovoznění Blanky 2 dříve, než bude hotový celý Silniční okruh kolem Prahy, přiznává, že ignoruje zákony (více o podmínkách EIA pro Blanku 2 zde).
  4. Znehodnotí své okolí pro budoucí občanskou, administrační a jinou zástavbu.

 

Návrh Auto*Matu

V Auto*Matu právě pracujeme na vlastním konceptu dokončení Městského okruhu, který:

  1. Nepřitáhne do Prahy další auta z jejího okolí, naopak sníží intenzitu dopravy v přilehlých ulicích.
  2. Pomůže veškeré dopravě ve východním sektoru Prahy, ne jen dopravě automobilové.
  3. Bude výrazně levnější.
  4. Tam, kde ČSSD a ANO plánuje mimoúrovňové křižovatky, nechá místo pro normální městskou zástavbu.
  5. Je navržený tak, aby jej bylo možné legálně zprovoznit ještě před dokončením Silničního okruhu kolem Prahy (posouzení EIA bude třeba, ale protože náš návrh nebude generovat další dopravu, ale jen přesune tu stávající jinam, neměla by pro něj platit podmínka předchozí dostavby Silničního okruhu kolem Prahy).

S naším hotovým konceptem (leden 2017) se obrátíme na IPR, politiky a další klíčové aktéry a pokusíme se je přesvědčit, že je ideálním řešením pro pražskou dopravu.

 

megaphone-155780_640

Co můžete sami ihned udělat?

 

 

  • Ptejte se politiků na svých městských částech, které podporují Blanku 2, jak se chtějí vypořádat s tím, že Blanka 2 nesmí být zprovozněna dříve než Silniční okruh kolem Prahy. Co udělají, až bude Blanka 2 hotová a SOKP ne?
  • Požadujte po politicích na městských částech v okolí okruhu (zejména Praha 3, 8, 9, 10, 15) slib, že koncept MO bude transparentně projednán s veřejností, jak stanovují podmínky EIA. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek to už slíbil (viz http://dotazy.praha.eu/dotaz/podminky-dalsi-pripravy-stavby-blanky-2/).
  • Napište Petru Dolínkovi (například přes dotazy.praha.eu) a zeptejte se ho, jak hodlá zajistit, že postavený MO nebude provozován do dostavby SOKP, když Blanku už přes podmíněnost SOKP otevřel.

Vysvětlivky:

1) Dopravní indukce je dopravní jev, kdy nabídka nové dopravní kapacity spojení (například zprovoznění nové dálnice, tunelu, mostu atd.) vyvolá nárůst poptávky po ní. Provoz, který se na nové komunikaci objeví, je nejen doprava přesměrovaná, která na tuto novou trasu přechází z jiné trasy, jiného druhu dopravy nebo jiné denní doby, ale také doprava indukovaná (vyvolaná), která se dříve neuskutečňovala vůbec a byla vyvolána vylepšenými podmínkami pro tento druh dopravy. Jinými slovy: čím více/ větších cest pro auta ve městě, tím více aut v městě.

Použité citace:

Deník, 17.12.2016
http://www.denik.cz/regiony/koalice-se-neshodne-na-podobe-mestskeho-okruhu-20161217.html

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2016/12/draze-postavit-ilegalne-zprovoznit-tak-chce-praha-dokoncit-mestsky-okruh/