Ochranné cyklopruhy v Patočkově ulici vzniklé teprve minulý týden, přelomová novinka pražské cyklistické infrastruktury, budou odstraněny. V pondělí 23. 10. tak rozhodl radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Smazání cyklopruhů iniciovala Praha 6. Oficiální důvod je, že takto provedené cyklopruhy prý omezí dopravu. S tím nesouhlasíme: vzniklé cyklopruhy automobilovou dopravu naopak zkultivovaly a přizpůsobily ji tomu, že Patočkova je městská třída, ne dálnice. Rozhodně nechceme, aby se Patočkova stala dalšími Holešovičkami či Spořilovskou spojkou.
Že jsou pruhy respektovány a doprava nemá problémy, ukazuje video.
Horní část brusnického údolí přitom použitelnou trasu pro jízdu na kole potřebuje. Obě hlavní ulice – Patočkova a Bělohorská – jsou zde provedené tak, že se po nich na kole skoro jezdit nedá. Podle heatmapy Strava (viz obr.) i jiných podkladů se cyklisté jedoucí na Petřiny a Bílou Horu Patočkově a Bělohorské většinou vyhýbají, ačkoliv je to v obou případech přiměřeně mírné stoupání. Raději volí (bídnými) cyklopruhy vybavenou Střešovickou, trhák v Sibeliově či šplhání na Ladronku. Až po křižovatku Malovanka je přitom již kvalitní cykloopatření zřízeno, takže je na co navazovat.
Zřízení cyklopruhu bylo zcela v souladu s městskými strategiemi rozvoje cyklistické dopravy, se zásadami udržitelné bezpečnosti i platným usnesením Rady na podporu cyklistické dopravy 55/2016. Se zrušením cyklopruhu tudíž naprosto nesouhlasíme.
Nebude-li cyklopruh, musí vzniknout stezka
Vzhledem k tomu, že rozhodnutí už padlo, žádáme proto urychlené zřízení souvislé cyklostezky podél severní strany ulice Patočkovy, a to od křižovatky s ulicí Radimova až po tramvajovou zastávku Vypich, takovým způsobem, aby se po ní směrem do centra dalo jet cestovní rychlostí odpovídající jízdě cyklisty po souběžné silnici.
Dále žádáme, aby pro zachování kultivace dopravního režimu byla ponechána šířka obou jízdních pruhů 3,25 metru a na pravé straně vozovky se vyznačila metrová krajnice. Patočkova je městská třída, byť se silným provozem, nikoliv „radiála“ ve smyslu městské dálnice (což je bohužel postoj, který momentálně zastává vedení Prahy 6).
V budoucnu pak budeme požadovat, aby byla zadána příprava cyklostezky či jiného stavebního řešení bezpečné jízdy cyklistů u všech nestavebních akcí, kde v rámci údržby, opravy či jiných úprav nebude cykloopatření zřízeno.
S těmito návrhy jsme již oslovili radního pro dopravu Petra Dolínka a očekáváme jeho odpověď.
Nejnovější komentáře