Čtyřicet cyklistů zůstalo ležet na zemi po pondělní cyklovyjížďce v Křižovnické ulici u Karlova mostu. Originálním způsobem tak vyjádřili nesouhlas s plánem Prahy 1 časově omezit jízdní kola v centru a odklonit cyklisty na nebezpečné úseky.
„S účastníky vyjížďky jsme se projeli po trasách, které radnice nabízí jako objížďky zakázaných zón v centru města. Některé objížďky přitom pro cyklisty představují jedny z nejnebezpečnějších úseků Prahy 1.1 Závěrečným leháním na zem jsme tak upozornili na ty cyklisty, kteří byli právě v těchto místech v minulosti sraženi nebo se sami zranili na kluzkých kolejích. Je to i varování před dalšími zbytečnými nehodami,“ říká Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat, který vyjížďku uspořádal.
Magistrát: Omezení nepomůže
Pozvánku k vyjížďce dostali i zastupitelé MČ Praha 1 a hl. m. Prahy, aby si podle spolku uvědomili, jak nebezpečnými trasami hodlají cyklisty vést. V porovnání s nimi totiž k nehodám v centrálních zónách téměř nedocházelo.2 Auto*Mat také upozorňuje na analýzu3 zadanou Magistrátem hl. m. Prahy, podle které omezení kol v centrálních zónách nezlepší bezpečnost pěších, ale pouze zhorší bezpečnost cyklistické dopravy.
Ministerstvo dopravy: Elektrokoloběžky nejsou kola
Radní Prahy 1 už omezení schválili, v úterý 12. prosince by ho mělo definitivně posvětit i zastupitelstvo městské části. Situaci ale může zvrátit čerstvé stanovisko ministerstva dopravy, na jehož nejednoznačný postoj se Praha 1 dlouhodobě odvolávala. Ministerstvo ve vyjádření pro magistrát z 5. prosince potvrdilo, že problémové elektrokoloběžky lze jednoznačně odlišit od jízdních kol a z pěších zón je vykazovat. Je také možné omezit zákaz na výkonná elektrokola tak, aby se běžných cyklistů nedotkl. Ministerstvo situaci doporučuje řešit důslednou kontrolou a sankcemi policie spíše než zákazem.
Centrum Prahy pro auta
Praha 1 v minulosti také argumentovala, že se cyklisté do centra nevejdou. Není divu, podle Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy zřídila radnice na Praze 1 od roku 2000 téměř 500 parkovacích míst na ulicích a více než 5000 parkovacích míst v budovách.4 Auto*Mat také opakovaně navrhoval ulevit Starému Městu od tranzitní dopravy, naposledy se zprovozněním tunelu Blanka.5
Přílohy:
1) Nedostatky na objízdných trasách
-
Křižovnické náměstí: nebezpečný průjezd po kostkách, tramvaje, velmi silný provoz, 16 nehod cyklisty se zraněním za deset let.
-
Zastávky Národní třída: Frekvence tramvají, těžko sjízdné kostky.
-
Husova: zůstává jednosměrná, takže jižním směrem cyklisté musí po Smetanově nábřeží.
-
Perlová: Kolony.
-
Ovocný trh: Parkoviště, provoz aut na pěší zóně.
-
Štupartská, Týnská ulička, a okolí: Orientačně náročná spleť ulic, jako objížďka nevhodné.
-
Králodvorská: Kolony, automobilový provoz.
2) Nehodovost
V centrálních pěších zónách došlo v letech 2007-2016 pouze ke třem srážkám cyklisty a chodce. Ve stejném období srazila auta v pěších zónách 22 chodců a na Křižovnické a Smetanově nábřeží došlo k 18 nehodám s účastí cyklisty.
3) Analýza zadaná Magistrátem hl. m. Prahy
Analýzu zadal Odbor Rozvoje a financování dopravy a byla ověřena posudkem ČVUT. Podle analýzy se jen na Křižovnické a Smetanově nábřeží stalo 18 nehod s účastí cyklisty, což je více než čtvrtina takových nehod na celém Starém Městě. Počet nehod cyklistů a chodců je v pěších zónách marginální. Závěr studie je následující:
„Vyloučení cyklistické dopravy z centrálních pěších zón pro cyklisty nebude mít zřetelný
dopad na počet nehod s účastí pěších. Dopad na bezpečnost cyklistické dopravy může být
negativní (zvýšení v řádu jednotek nehod ročně), a to v případě, že po omezení průjezdu bude
významná část cyklistů užívat jako objízdnou trasu nehodový úsek na průtahu centrem přes
Křižovnické náměstí.“
4) Nová parkovací místa – ze zadání koncepční studie Revoluční ulice
Vypracování koncepční studie ulice Revoluční bylo zadáno Usnesením Rady hlavního města Prahy číslo 2859 ze dne 21.11.2017. V návrhu zadání koncepční studie v kapitole 7.7 se uvádí:
„Od roku 2000 se zvýšil počet parkovacích stání v Pražské památkové rezervaci v ulicích o 453 a mimo ulice (podzemní parkoviště, vnitrobloky, parkovací domy, oddělená parkoviště apod.) o 5941.“
5) Koncept Auto*Matu na zklidnění centra „Centrum bez kolon“
ke stažení zde.
Fotogalerie z akce zde.
Nejnovější komentáře