Petici proti omezování jízdy na kole v centru projednalo ve čtvrtek 30. listopadu pražské zastupitelstvo. Zástupce spolku Auto*Mat Vratislav Filler požádal zastupitele, aby vyslyšeli hlas 3500 lidí pohybujících se v centru Prahy (1) a postavili se proti realizaci nepromyšleného zákazu, se kterým přichází Praha 1 (2).
Následně se rozeběhla nejdelší debata o cyklistické dopravě v centru Prahy za několik posledních let (3). Je potěšitelné, že nezaznívaly hlasy prohlašující, že cyklisté do centra Prahy nepatří. Přesto se zastupitelé nedokázali shodnout na společném usnesení.
Návrh Petra Štěpánka, který vyjadřoval nesouhlas s postupem Prahy 1 nebyl podpořen. Proti se stavěl především Daniel Hodek (ČSSD), podle kterého má být změna pozitivem i pro cyklisty, vzhledem k promyšlenému systému objízdných tras, které mají údajně vzniknout. Ve svém projevu dále bagatelizoval údaje Policie ČR o zanedbatelné nehodovosti v pěších zónách a naopak zmínil skokové zvýšení počtu přestupků cyklistů v roce 2017.
V hlasování návrh podpořila jen Trojkoalice (Zelení, KDU, STAN), Piráti, dva sociální demokrati (Dolínek a Kaucký) a dva komunisté (Hrůza, Semelová). ANO, TOP 09, ODS a zbytek ČSSD nehlasoval nebo se zdržel.
Následně neprošlo ani nicneříkající usnesení, že zastupitelstvo bere petici na vědomí. Petice tak bude ze zákona postoupena Městské části Praha 1, a pravděpodobně se jí bude zabývat tamní zastupitelstvo, jehož jednání proběhne 12. prosince. Nejspíš hned poté vydá odbor dopravy Prahy 1 návrh na stanovení zákazu (4). Tento návrh bude veřejnost moci připomínkovat.
Na výsledku projednání se nepochybně podepsala skutečnost, že se část městských zastupitelů nechala ukolébat údajnou vyhovující kvalitou navržených objízdných tras. To bohužel není pravda. Připravované cykloobousměrky (5) objezdu výrazně nepomohou. Objízdné ulice jsou totiž zpravidla dlážděné hůře sjízdnou dlažbou a plné překážejících aut. Obousměrek navíc nebude dostatek. Některé relace se tak budou muset objíždět dokonce přes Křižovnickou a Smetanovo nábřeží. To je pro cyklisty nejnebezpečnější koridor v centru Prahy (6,7), což potvrzuje i nová analýza nehodovosti v centru zadaná magistrátem (8). Kdyby byly objízdné trasy komfortní, tak je cyklisté upřednosťnují už teď.
Starosta Prahy 7 Petr Čižinský v doskusi vyzval Daniela Hodka, ať si s ním ty objízdné trasy projede. Považujeme to za výborný nápad. Zveme proto všechny zastupitele Prahy 1 i hlavního města Prahy na pondělí 11.12., kdy pořádáme vyjížďku po navržených objízdných trasách. Ať si to vyzkouší sami.
Facebook události zde: https://www.facebook.com/
Přílohy:
(2) Z proslovu Vratislava Fillera ze spolku Auto*Mat
-
-
Celkem více než 3500 lidí se postavilo proti tomu, aby bylo v centrálních ulicích Starého města mezi 10 a 17 hodinou znemožněno používání jízdních kol.
-
Zákaz jízdy na kole vychází od městské části, která má, obrovské problémy se zátěží z turistického průmyslu. Ten zákaz se velmi neuměle pokouší část těch problémů řešit. Ve skutečnosti ale dopadne více na Pražany, kteří budou dále omezeni ve volbě udržitelného dopravního prostředku.
-
Přitom existuje celá řada jiných řešení, veřejnost i magistrát je navrhli, stačí je použít. Pro městskou část by to nebylo tak lehké, ale rozhodně je to možné.
-
Chtěl bych ale apelovat na vás, všechny zastupitele, bez ohledu na koaliční či opoziční přístupnost. Jsem přesvědčen, že podpora ekologických, čistých a chytrých řešení je v zájmu nás všech.
-
Proto žádám: vyslyšte hlas 3500 lidí pohybujících se v centru Prahy a požádejte svým usnesením magistrát o to, aby učinil vše proti realizaci nepromyšleného zákazu, se kterým přichází Praha 1. Vaše podpora přispěje k tomu, aby problémy, které centrum má, nebyly řešeny na úkor těch lidí, kteří se v něm pohybují na jízdním kole slušně a ohleduplně.
-
(3) Co také řekli politici (citace nejsou úplné, byly zaznamenány na základě poslechu)
Mikuláš Ferjenčík, Piráti: Kolo rychlejší než MHD, taxíky, centrum je zrovna jedno z těch míst, kde jsou kola užitečná jako dopravní prostředek.
Mikuláš Ferjenčík: Praha 1 dost nafukuje tezi o nehodovosti. Problém jsou ta elektrická vozítka. Zákaz cyklistiky mezi 10 a 17 hodinou je jako jít s kanonem na vrabce.
Ondřej Mirovský, Zelení: Každému cyklistovi můžete být vděční, že jede na kole a tedy nezhoršuje zácpy.
Ondřej Mirovský: Vyloučení cyklistů nemá vliv na nehodovost v pěších zónách, naopak cyklisté budou nuceni využívat nebezpečnější trasy.
Ondřej Mirovský: Kolo je nejefektivnější prostředek, jak se pohybovat v centru města
Daniel Hodek, ČSSD: Přestaňme se schovávat za elektrická vozítka, není to proti cyklistům, ale i pro cyklisty. Praha 1 má sofistikovaný návrh řešení, umožní jim stejný pohyb po městě jako nyní, jen to možná bude v řádu minut delší. Bylo nalezeno uspokojivé řešení. (pozn. A*M: s tímto vyjádřením nesouhlasíme, navržené objízdné trasy jsou nedostatečné a méně komfortní)
Daniel Hodek: Ve chvíli, kdy by tohle řešení začalo fungovat, nikomu neuškodí a uvidíte, že se těžko najde rozumný cyklista, kterému to bude vadit. Možná to bude synergický efekt na koloběžky, pokud bude policie fungovat. Ani tomu, kdo je tady v sále, nezpůsobí žádné komplikace. Není to nic proti rozvoji bikesharingu ani cyklodopravy.
Daniel Hodek: Argumentace počtem nehod je nevypovídající až manipulativní, to nejsou fatální nehody.
Daniel Hodek: Rozhodně jsem pro zachování průjezdu městem křížem krážem, ale současně pro oddělení těchto druhů dopravy.
Jiří Nouza, TOP09: Když jde jen o zákaz v určitých ulicích, tak chápu rozhodnutí státní správy. Mně to rozumné nepřijde, ale pokud vám přijde rozumné jezdit v Celetné na kole, tak v ní jezděte.
Čižinský, KDU: Pěší zóna až tak pěší není, když tam mohou i auta. Bylo tam víc nehod s autem.
Čižinský: Je nedomyšlené, jak je udělaný systém cyklistické dopravy. Když je něco jedničková komunikace pro auta, tak o ní rozhoduje magistrát. Když jde o páteřní cyklotrasu, tak by o ní měl rozhodovat taky magistrát, nikoliv městská část.
Čižinský: Průjezd přes Můstek je řešitelný, Praha 1 může udělat koridor pro cyklisty. Jenže by se muselo trochu ubrat z předzahrádek. Je to tak v různých městech na západě i východě.
Čižinský: Mají se pokutovat bezohlední – ať cyklisté nebo motoristé.
Čižinský: Rád bych pana Hodka vyzval, ať si zítra ty objízdné trasy projedeme, bude to skutečně velká komplikace, ty objízdné trasy jsou hodně nepohodlné.
Stropnický, Zelení: Vy motoristé, zkuste se na chvíli vcítit do uvažování cyklisty. Představte si, že mezi Pelhřimovem a Jihlavou se bude místo po D1 trvale jezdit přes Humpolec.
Stropnický: Praha 1 tvrdí, že se snaží hájit zájmy trvalých obyvatel Prahy 1, ale v těchto zónách se pohybuje daleko víc turistů, není to opatření pro obyvatele prahy nebo Prahy 1.
Kolínská: Je třeba podporovat všechny formy dopravy ve městě a upřednostňovat ty druhy dopravy, které město zatěžují méně.
Kolínská: Ať si kolegové zajedou na kole třeba na IPR nebo TSK na kole, obdivuji každého cyklistu, který jezdí po Praze.
Kolínská: Ta lokalita, o které se bavíme, je těžko obsloužilená auty, jsou tam zásadní služby messengerů.
Daniel Hodek: Vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital nám svůj návrh neukázal a dal jasně najevo, že to bude jeho rozhodnutí
Novotný: Vy se tváříte, jako byste v těch ulicích nikdy nebyli, jste zastupitelé, tak se tam projděte.
Předsedkyně kontrolního výboru: nebudu zneužívat závěrečnou řeč, na adresu čižinského – pane starosto čižinský, nebyla to politická objednávka, vznikl to z podnětu městské policie
S ohledem na to, že jde o výkon státní správy, jsem přesvědčená, že jde o výkon přenesené působnosti
Štěpánek: Uzavření Staroměstského náměstí pro cyklisty je průšvih. Ten nápad je velmi nebezpečný, s Karlovou ulicí nemám problém, sám jsem tam nikdy nejel, nejezdím ani po Karlově mostu, i když je tam v 6 ráno volno. Tento návrh je zásadně špatně a je to velmi omezující.
Štěpánek: Mezi cyklisty jsou bezohlední lidí stejně jako mezi motoristy, jestli se mají kvůli dopingu jednotlivců zaříznout celé delegace.
(4) Další předpokádaný vývoj
-
5.12. Projednání návrhu omezení Radou městské části
-
11.12. Protestní vyjížďka po objízdných trasách zakončená happeningem https://www.facebook.com/
events/158969538185205/ -
12.12. Informace na zastupitelstvu Prahy 1
-
Potom: Odbor dopravy stanoví změnu dopravního značení a vyvěsí ji na úřední desce. Veřejnost má 30 dní na připomínkování.
(5) Opatření uvažované MČ Praha 1 k objezdu pěších zón
-
Široká (Žatecká – Pařížská)
-
Dušní (Dlouhá – Široká)
-
Jungmannova (Palackého – Charvátova)
-
Veleslavínova (Alšovo nábř. – )
Pravděpodobně uvažovaná další opatření, u kterých ale není jasné, zda nastanou ihned:
-
Zobousměrnění konce Národní i pro IAD
-
Cykloobousměrka Perlová
(6) Nehodovost v pěších zónách – graf a tabulka
https://www.auto-mat.cz/wp-
Nehody v letech 2007-2016
Typ nehody |
Počet |
Podíl |
chodec x tramvaj |
1 |
4 % |
cyklista x auto |
2 |
7 % |
chodec x cyklista |
3 |
11 % |
chodec x auto |
22 |
79 % |
(7) Nehodovost cyklistů na Praze 1
http://nakole.templ.net/
https://prahounakole.cz/2017/
Nehody v letech 2007-2016
Lokalita |
Počet nehod s účastí cyklisty |
Podíl na nehodách na Starém Městě |
Staré Město a Josefov |
63 |
|
Pěší zóny v centru (cca 3 km ulic) |
5 |
8 % |
Křižovnické náměstí a okolí |
14 |
22 % |
(8) Závěr z analýzy nehodovosti zadané odborem Rozvoje a financování dopravy a potvrzené ČVUT:
Vyloučení cyklistické dopravy z centrálních pěších zón pro cyklisty tedy nebude mít zřetelný dopad na počet nehod s účastí pěších. Dopad na bezpečnost cyklistické dopravy může být negativní (zvýšení v řádu jednotek nehod ročně), a to v případě, že po omezení průjezdu bude významná část cyklistů užívat jako objízdnou trasu nehodový úsek na průtahu centrem přes Křižovnické náměstí.
Nejnovější komentáře