PRAHA – Spolek Auto*Mat, který od května bojuje proti plánovanému omezení jízdy na kole v bezmotorových zónách Prahy 1, předal v pátek v poledne 132 archů protestní petice se 1 400 podpisy pražskému zastupitelstvu. Na program jednání by se kauza měla dostat koncem příštího týdne.
Auto*Matu se podařilo během necelých tří týdnů zmobilizovat (nejen) cyklistickou veřejnost a nasbírat rekordní počet podpisů pod svou papírovou petici. V pátek 20. října tak mohli zástupci spolku předat 132 popsaných archů se 1 337 popisy Pražanů (a dalšími 182 podpisy Mimopražských) předsedkyni Kontrolního výboru Zastupitelstva hl. m. Prahy Jaroslavě Janderové. Pokud návrh na projednání projde ve středu 25. října kontrolním výborem, mohou zastupitelé kauzu řešit už 2. listopadu na svém zasedání. Zastupitelstvo se může buď obecně vyjádřit, že chce zachovat průjezd pro cyklisty pěšími zónami Prahy 1, nebo může uložit radním, aby v tomto směru jednali s městskou částí.
Podporu Auto*Matu v boji proti omezování cyklistů vyslovila a petici podepsala i celá řada osobností z uměleckého světa (Krištof Kintera, Martha Issová, David Ondříček, Anna Polívková, Michal Kurtiš, Bohdan Holomíček, Osamu Okamura, Viktor Stoilov a další).
Auto*Mat i všichni podepsaní občané chtějí i nadále využívat systém pražských cyklotras, které vedou po nám. Republiky, ulicí Na Příkopech nebo dolní části Václavského náměstí (kudy denně projede cca 1000 cyklistů). Mimo to spolek navrhuje zřízení 10-15 nových cykloobousměrek, vytvoření koridorového průjezdu a omezení rychlosti cyklistů na 10 km/h v problematických úsecích. Objízdné trasy, které MČ Praha 1 doporučuje, jsou podle statistik pro cyklisty velmi nebezpečné. Logiku nemá ani argumentace Praha 1 bezpečností pro chodce, protože v inkriminovaných pěších zónách došlo za posledních 10 let ke kolizi chodce a cyklisty 3x, oproti 21 nehodám chodce a auta.
Od zveřejnění plánů MČ Praha 1 zakázat v částech centra metropole jízdu na kole od 10 do 17 hodin zorganizoval Auto*Mat dva protestní happeningy, kterých se v centru metropole zúčastnily stovky lidí, vypracoval alternativní návrh, interpeloval na Praze 1 i na zastupitelstvu pražského magistrátu. Pod elektronickou výzvu nasbíral přes 2 500 podpisů.
Foto: Peter Halaj, Auto*Mat
Nejnovější komentáře