Penta na Masaryčce diktuje a Praha poslušně umetá cestičku

Záměr firmy Penta zastavět okolí Masarykova nádraží komplexem Central Business District bude mít pro Prahu snad ještě horší dopady než dálnice „Blanka 2“. Nejde totiž jen o barák. Před nedávnem si Praha pozvala studio věhlasného dánského urbanisty Jana Gehla, aby navrhlo, jak humanizovat magistrálu a její okolí. Doporučení zní: položit magistrálu na zem (to radí i další studie, např. Satra z r. 2013). Projekt Penty, kterému město nepochopitelně nenastavilo žádné mantinely, to ale navěky znemožní.

Magistrát a IPR také naprosto selhaly při implementaci cyklistické dopravy. Budoucí komplex má přetnout cyklotrasu A410 vedoucí z Opletalovy ulice na Florenc – a to bez adekvátní náhrady. Nezbytný podchod pod komplexem, kterým by cyklotrasa vedla, měl během dvouletých konzultací prosadit IPR. Ten ale v tomto případě předvedl ostudnou nekompetenci, když místo podchodu dovolil vést hlavní městskou cyklotrasu přes dvoje eskalátory. Cyklotrasa je přitom v platném územním plánu města.

Nyní s případným podchodem koliduje vjezd do podzemních garáží. Ty jsou dalším problémem. Komplex má nabízet celkem asi 500 parkovacích míst. Mají ale smysl, když okolní garáže (Florentinum, Palladium, Slovan, Hlavní nádraží) mají přebytek volných míst? U nádraží a dvou stanic metra není žádný důvod zřizovat parkování nad nutné minimum – to je dle stavebních předpisů asi 150 míst. Pokud chceme snižovat negativní dopady automobilové dopravy v centru Prahy, budovy tohoto typu by měly nabízet parkování jen pro zásobovací vozy a invalidy. Místo dalších parkovišť by město s investorem měli investovat do udržitelných forem dopravy – pěší, cyklo, veřejná doprava.

Změna územního plánu pro další etapy komplexu již probíhá. Více zde.

„Charakter významné části centra Prahy bude v tomto případě místo městské strategie formovat soukromý investor. „V Německu nebo v Rakousku, kde mají podobné plánování jako my, je obvyklé, že takové projekty iniciuje veřejná správa,“ říká Petr Klápště z Ústavu prostorového plánování Fakulty architektury ČVUT. „Vznikají buď ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru, nebo vznikne přímo v gesci veřejné správy regulační plán. Dá se dohromady to, co je potřeba z pohledu města, potom teprve přichází soukromý investor a realizuje komerční záležitosti.“ – zdroj: článek ČRo Wave

Celému komplexu se věnuje také poslední díl pořadu Nedej se.. Ke shlédnutí zde:

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2017/11/penta-na-masarycce-diktuje-a-praha-poslusne-umeta-cesticku/