PRAHA – Projekt zákazu jízdy na kole na Staroměstském náměstí, v ulici Na Příkopě a na náměstí Republiky od 10 do 17 hodin je hotov (1). Podle spolku Auto*Mat je zákaz jízdy na kole bezmotorovými ulicemi centra zbytečný a zvýší nehodovost cyklistů na nebezpečných objízdných trasách. Proti omezování jízdy na kole v centru se vyslovilo už přes 3 500 lidí.
Zákaz, o kterém se mluví už od jara, je připraven k realizaci. V pondělí s ním projektanti seznámili dopravní a bezpečnostní komisi Prahy 1. Protesty veřejnosti, happeningy a elektronické i papírové petice zřejmě pozdržely konečný verdikt o pár měsíců, ale zástupce Prahy 1 nakonec nepřesvědčily. Úřad tak může zahájit přípravu vyznačení zákazu. Projekt bude ještě představen radě a zastupitelstvu městské části. Ještě tento týden se díky petici občanů bude kauzou zabývat i pražské zastupitelstvo.
“Zakazovat jízdu na kole je naprosto zbytečné,” oponuje návrhu Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. Spolek navrhoval odložit zákaz do doby, než Ministerstvo dopravy umožní řešit problémy s turistickými skútry regulací, která by se nevztahovala na jízdní kola. V pěších zónách pak navrhoval vyhradit cyklistům úzké koridory, nebo omezit rychlost jízdy. Opatření ale byla odmítnuta.
Zákaz zřejmě nepovede k požadovanému zlepšení bezpečnosti, spíše naopak. Za 80 % sražených chodců v zónách mohou auta, která tam mají na výjimku celodenně neomezený přístup. (2) “Praha 1 vyžene cyklisty z klidného prostředí pěších zón například na Smetanovo nábřeží, které je pro jízdu na kole nejnebezpečnější ulicí v centru Prahy. (3) Cyklisté v Praze jsou zřejmě občany druhé kategorie a auta stojí nad chodci. Hlavně, že po dostavbě obchvatu centra jménem Blanka zůstal na Smetanově nábřeží silný automobilový tranzit,” dodává Filler.
Jako kompenzace má být zřízeno několik protisměrných průjezdů v jednosměrkách (4). To je ale podle spolku nedostačující. “Aby objízdné trasy alespoň trochu fungovaly, muselo by být pro jízdu na kole v protisměru uvolněno deset až patnáct ulic. Praha 1 ale navrhuje zobousměrnit pouze čtyři, což nevytvoří souvislé objízdné trasy,” upozorňuje Filler.
Jednání ale ještě nejsou u konce. Pěší zóny jsou na programu jednání výboru zastupitelstva hlavního města Prahy (v úterý od 16 hodin). A na základě dostatečného množství podpisů pod peticí proti plánovému zákazu se bude kauzou koncem tohoto týdne zabývat i pražské zastupitelstvo. (5)
Přílohy:
(1) Dle informací z neveřejného jednání dopravní komise.
(2) Nehodovost v pěších zónách – graf a tabulka
https://www.auto-mat.cz/wp-content/uploads/22405730_10155646048451702_6506399208214576838_n.jpg
Nehody v letech 2007-2016
Typ nehody | Počet | Podíl |
chodec x tramvaj | 1 | 4 % |
cyklista x auto | 2 | 7 % |
chodec x cyklista | 3 | 11 % |
chodec x auto | 22 | 79 % |
(3) Nehodovost cyklistů na Praze 1
http://nakole.templ.net/nehody4.htm#map=15/50.089/14.418
https://prahounakole.cz/2017/02/nehody-cyklistu-praze-za-poslednich-deset-let/
Nehody v letech 2007-2016
Lokalita | Počet nehod s účastí cyklisty | Podíl na nehodách na Starém Městě |
Staré Město a Josefov | 63 | |
Pěší zóny v centru (cca 3 km ulic) | 5 | 8 % |
Křižovnické náměstí a okolí | 14 | 22 % |
(4) Ulice uvažované k zobousměrnění pro kola:
- Široká (Žatecká – Pařížská)
- Dušní (Dlouhá – Široká)
- Jungmannova (Palackého – Charvátova)
- Lannova
(5) Petice písemná a elektronická zde: https://www.auto-mat.cz/petice-zony/
Nejnovější komentáře