Pád Trojské lávky je důsledkem dlouhodobé zanedbanosti pražské veřejné infrastruktury, způsobené také přehnaným soustředěním se na velké dopravní stavby. Sobotní neštěstí tak můžeme do jisté míry připsat i stavbě tunelu Blanka, která gumovala pražský rozpočet právě v době, kdy bylo nutné udělat velkou rekonstrukci Trojské lávky.
Spadlá lávka je ale jen špička ledovce. Kvůli špatnému technickému stavu hrozí, že bude uzavřena řada menších mostků či lávek. Koncentraci města na přehnané investice do městských autostrád si tak odskáče opět jako první bezmotorová doprava.
V Praze máme nejen rozpadající se mosty, ale také zarostlé, rozbité a kořeny rozvalené chodníky, silnice s výtluky, ulice v širším centru, ze kterých se loupe před čtyřiceti lety položený asfalt a odhaluje rozježděné kostky. Proč? Protože systém investic a údržby je nastavený tak, aby vrazil každý rok miliardu do silničního tunelu (když jsou zrovna vykoupené pozemky) a pěší akce po celé Praze umí zúřadovat jen v rozsahu směšných sedmdesáti milionů.
Současný magistrát sice zrovna netopí miliardy ve sporných záměrech (byť by to asi dělal, kdyby byla připravená Radlická radiála), vlivem převodu TSK na akciovku se ale v zadávání menších akcí ztratil v podstatě jeden rok, možná i víc. O to více je teď potřeba upravit systém tak, aby se uměl poprat s rychlejší plošnou obnovou městských ulic a drobných staveb (což by znamenalo přenastavení procesů nejen uvnitř TSK).
PS:
Trojská lávka má značný význam pro pěší a cyklistickou dopravu. Trojský most ji rozhodně ve všech relacích dostatečně nesupluje. Je proto nezbytné, aby ještě do sezóny 2018 vzniklo mostní provizorium a nová lávka umožňovala legální jízdu na kole.
Foto: Emil Olof Lávka
Nejnovější komentáře