Tisková zpráva spolku Auto*Mat ze dne 24.4.2018
Praha – Během tohoto čtvrtka se mají v centru Prahy objevit kontroverzní značky omezující použití jízdních kol mezi 10 a 17 hodinou. Spolek Auto*Mat žádá o přezkum opatření a zároveň na úřad MČ Prahy 1 podává soudní žalobu s cílem omezení zabránit. Podle členů Auto*Matu je nepřiměřené i nezákonné.
Podle Auto*Matu úřad městské části dostatečně nevypořádal připomínky k návrhu omezení jízdy na kole. „Na polovinu našich připomínek vůbec neodpověděli, nebo je zamítli způsobem, který by u soudu určitě neobstál. Nezabývali se ani tím, že omezení přetne tři celoměstské cyklotrasy,“ komentuje Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. Úřad Prahy 1 musel vypořádat celkem 65 připomínek, které mu kromě poškozených občanů zaslal také Magistrát hlavního města Prahy, Městská část Praha 7, Dopravní podnik nebo spediční firmy Messenger a DPD, které v centru používají i nákladní kola.
Žaloba i soud
Protože opatření je platné už od 26. dubna, podal Auto*Mat žádost o přezkum k Silničnímu správnímu úřadu magistrátu jako nadřízenému orgánu úřadu Prahy 1. Ten může platnost rozhodnutí zrušit. Dále spolek společně s občany Prahy 1 podávají žalobu k Městskému soudu.
Schválené omezení je podle spolku přehnané. Mělo by platit například i na severní polovině náměstí Republiky, kde běžně jezdí autobusy a tramvaje. „V připomínkách se objevilo množství návrhů na zmenšení rozsahu omezení nebo na doplnění více cykloobousměrek, které by umožnily pěší zóny objet. Úřad vše zamítl, mnohdy pod pochybnými záminkami,“ komentuje Filler.
Praha 1 také nevyhodnotila bezpečnostní dopady svého rozhodnutí. Za deset let došlo v pěších zónách, kterých se omezení týká, pouze ke třem srážkám cyklisty a chodce, oproti 22 chodcům sražených vozidly, která tam mohou vjíždět na výjimku. Navržené objízdné trasy jsou pak pro kola mnohem nebezpečnější než pěší zóny.
Proti zákazu se na sociálních sítích vyjádřili mimo jiné děkan pedagogické fakulty UK Michal Nedělka (zde), Ondřej Cihlář z divadla VOSTO5 (zde), předseda TOP09 Jiří Pospíšil, který krok svého spolustraníka hodnotí jako „špatné rozhodnutí starosty Lomeckého“ a všimli si ho i v britském Guardianu.
Rozhodne zastupitelstvo?
Ve čtvrtek odpoledne, tedy právě v den, kdy má rozhodnutí vejít v platnost, bude Zastupitelstvo hlavního města projednávat i petici Auto*Matu se zhruba 1300 podpisy obyvatel Prahy. Ti požadují, aby omezení nevzniklo a žádají po magistrátu, aby začal připravovat souvislý a bezpečný cyklistický průjezd centrem. Na zastupitelstvo by měla dorazit i cyklojízda Jezdíme na kole centrem Prahy a máme se krásně iniciativy Fotbalem proti turismu. Její organizátoři vyzývají účastníky, aby si nasadili masku starosty Prahy 1, Oldřicha Lomeckého, který omezení cyklistů silně obhajuje. Lidé vyjedou v 15h z piazzety od Národního divadla. Oficiální jarní cyklojízda Auto*Matu, která také projede dotčenou oblastí, se uskuteční 12. května.
Bude-li zákaz jízdy na kole v pěších zónách pozastaven, navrhne Auto*Mat kompromisní řešení založené na své koncepci z léta 2017. Ta v pěších zónách nastavuje rovnocenné podmínky i úroveň bezpečnosti pro chodce i cyklisty a současně zachovává kvalitní podmínky pro jízdu na kole na celoměstské úrovni.
Připomeňme, že současné omezení jízdních kol se původně mělo vztahovat pouze na elektrická vozítka (koloběžky, mopedy), které masově nahradily jiná zakázaná vozítka Segwaye. Podle Ministrestva dopravy zákon jízdní kola a elektromopedy odlišuje a MČ Praha 1 je tak vůbec omezovat nemusí. Rétorika MČ 1 se ale v průběhu pootočila a nyní otevřeně brojí i proti cyklistům.
Příloha:
Některé reakce Prahy 1 na připomínky vznesené k návrhu omezení najdete v našem článku: https://www.auto-mat.cz/2018/04/vadi-vam-omezeni-jizdy-na-kole-v-centru-tohle-muzete-udelat
Nejnovější komentáře