Odskočit si během cyklojízdy na polívku, popovídat si s přáteli a pak se znovu zapojit do pelotonu, který pozvolna plyne ulicemi. To není sen, ale skutečný zážitek, který máte možnost dvakrát za rok zažít v nedaleké Budapešti. Do centra maďarské metropole vyrážejí desetitisíce cyklistů, pro které je ježdění na kole denní chleba.
„Chybí tu cyklostezky, jezdit v provozu je příliš nebezpečné, nevím kudy“, to jsou časté argumenty lidí, kteří se bojí jezdit v Praze. Když přijedete do Budapešti, zjistíte, že pro to, aby se na kolech ve městě aktivně jezdilo, není perfektní infrastruktura nezbytná. Cyklisté se tu prosmykávají mezi auty a cyklostezek je tady snad ještě míň než v Praze. Přesto se zde kola stala oblíbeným dopravním prostředkem a pro pohyb ve městě je využívají studenti i střední věková kategorie. Nahrává jim v tom hlavně rovina, na které se rozkládá celá Pešť a Budínské nábřeží Dunaje. Širokými bulváry se pak valí nejen desetitisíce aut, ale i mnoho lidí na kolech. Budapešť je důkazem toho, že na kole se nejezdí jen na západ či na sever od naší republiky, ale i směrem na východ.
Poslední dubnovou sobotu se do jarní cyklojízdy zapojilo přes 30 000 účastníků. Byli to převážně ti, kteří nejezdí jen na víkendové výlety, ale používají v Budapešti kolo jako běžný dopravní prostředek. Přestože letos pražská cyklojízda zažila skokový nárůst příznivců a zúčastnilo se jí okolo 5000 lidí, v Maďarsku se udávají čísla v desítkách tisíc a ačkoliv letošní Critical Mass byla z těch menších, stále tu pražskou svou velikostí mnohonásobně předčila. „V takovém počtu samozřejmě není možné dělat společnou afterparty podobnou té, kterou jsme letos uspořádali v Meetfactory, a zapotřebí je mnohem více dobrovolníků,“ říká organizátor cyklojízd v Praze Vítek Masare.
Jak se lze přesvědčit v Budapešti, tamní model funguje úplně jinak a je produkčně mnohem méně náročný. Za maďarskými cyklojízdami stojí pouze dvojice messengerů, kteří si řekli, že by projížďka po městě na kole mohla být zajímavým víkendovým povyražením. Od začátku cyklojízdu pojímali jako společenskou akci a díky tomu se jim během posledních pár let povedlo oslovit tak širokou vrstvu obyvatel Budapeště. Na internetovém blogu criticalmass.hu se jim dnes daří koordinovat stovky dobrovolníků, kteří sami chtějí pomáhat při organizování cyklojízdy a za vlastní peníze si koupí zelená trička s nápisem Critical Mass szervezö – organizátor cyklojízdy. Takto označeni pak koordinují pouštění chodců přes přechody a případně umožní řidiči automobilu vyparkovat a odjet během průjezdu pelotonu. Než totiž projede celý had lidí na kole přes křižovatku, může uběhnout i víc než hodina. Celé město však o akci ví a žije jí. Ti, kdo nezbytně musí autem vyrazit, ví, že nemá cenu přetlačovat desetitisícový dav a jedou tedy sami jinudy.
Cyklojízda v Budapešti má ještě další specifikum – společný rituál na konci. V největším parku Városliget v srdci města se všichni nakonec shromáždí a na povel zvednou svá kola do výšky. Toto zakončení, které má symbolizovat vítězství svobodného pohybu, se stalo i symbolem celého hnutí Critical Mass – městských cyklojízd. Z vlastní zkušenosti musím uznat, že být při tom je opravdu povznášející zážitek.
Další fotky z výletu Auto*Matu jsou v naší galerii.
Nejnovější komentáře