PRAHA – Vyhnout se dopravním zácpám a stresu při parkování, ušetřit za benzín a hlavně, udělat něco pro své zdraví. Takové motivy přivádějí stále více obyvatel metropolí Evropy do sedel jízdních kol. Kouzlo každodenního dojíždění do práce na kole objevují i Pražané. Ukazuje to kampaň Do práce na kole (1), kterou na květen vyhlásila iniciativa Auto*Mat. Zaměstnanecké týmy v ní soutěží o počet najetých kilometrů, ale roli hraje i pravidelnost. Ze téměř dvou set soutěžících firemních týmů jezdí do práce na kole nejčastěji vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR (2).
„Podstatou cyklistické dopravy není závodění a trhání rekordů, ale hlavně pohoda a pravidelnost. Pokud si zvyknete jezdit každý den, doprava na kole vám za pár týdnů začne připadat naprosto přirozená,“ říká koordinátor kampaně Do práce na kole Vít Masare. Iniciativa Auto*Mat se proto rozhodla ocenit nejen zaměstnance, kteří najezdí v soutěži nejvíce „zelených kilometrů“, ale i ty, kteří usedají na kolo nejčastěji. Nejvíc každodenních jízd je zatím vidět u fyziků z Akademie věd.
„Denně jezdím z Červeného Vrchu do Fyzikálního ústavu ve Střešovicích, je to jenom kousek, asi dva a půl kilometru. Když jedu někam nakoupit, tak to vytáhnu až na pět,“ říká Martin Švec z týmu Akademie věd. Také ostatní členové jeho soutěžního cyklistického týmu patří k těm, kdo sice nejezdí dlouhé trasy, zato jezdí do práce na kole nejpravidelněji.
Kampaně se účastní také občanské sdružení Asistence (3), které pomáhá lidem s hendikepem. Zaměstnankyně Asistence vytvořily jeden z mála čistě ženských týmů. „Kolo nám slouží převážně jako nástroj k vylepšení nálady. Vytrhne člověka z každodenních stereotypů a protáhne tělo po celodenním sezení v kanceláři,“ říká Eva Pilátová z Asistence.
Kampaně Do práce na kole se účastní 1100 zaměstnanců 181 firem a institucí, které sestavily 275 soutěžních týmů. Soutěžní část kampaně končí 29. května. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 9. června od 19 hodin na terasách Garáží Slovan na severojižní magistrále vedle Státní Opery.
Oceněni budou týmy i jednotlivci, kteří ujedou během soutěžního měsíce do práce na kole nejvíce kilometrů, dále firmy, které svým zaměstnancům zřídí stojany k parkování kol, sprchy nebo převlékárny, a také lidé, kteří jezdí do práce na kole pravidelně. Hlavní cenou je zájezd do cyklistické metropole Kodaně sponzorovaný dánskou ambasádou, vstupenky na zážitkové akce, městská jízdní kola nebo cyklistické doplňky (4). Ceny odmění také „kreativní přístup“.
Poznámky:
1) Kampaň „Do práce na kole“: http://dopracenakole.net
Nejnovější komentáře