Jan Krčmář sedí ve své kanceláři na Malé Straně s krásným výhledem na barokní Vrtbovskou zahradu. V současnosti je ředitelem kanceláře města Vídně ComPRess, ale od ledna se díky projektu Rok jinak přidá k týmu Auto*Matu. Na plný úvazek se bude celý rok věnovat marketingu a PR, tedy vztahům s veřejností a politiky. Pomůže tak Auto*Matu posunout se dál a obohatí ho svými profesními zkušenostmi. Jaká je jeho životní dráha a proč se rozhodl vyměnit výhled na barokní zahradu za žižkovský dvoreček?
Studoval jsi na univerzitě ve Vídni a pracuješ v agentuře zastupující Vídeň u nás, jak ses dostal do Rakouska?
V Praze jsem se sice narodil, ale když mi byly dva roky, rodiče z politických důvodů emigrovali do Rakouska, a tak jsem se tam octl s nimi a většinu svého života jsem prožil ve Vídni. Díky naší rodině jsem k politice inklinoval už od mala, zajímala mě také komunikace, a proto jsem se rozhodl studovat politologii. Pracoval jsem v Evropském parlamentu mládeže, kde jsem se dostal do kontaktu s neziskovkami.
Kdy ses rozhodl vrátit zpátky do Čech?
Když mi bylo 25, odjel jsem zpátky do Prahy, přestože rodiče zůstali ve Vídni a celá naše rodina žije v různých koutech světa. Často jsem jako dítě do Prahy jezdil, ale to jsem ji zažíval spíš jako turista. Chtěl jsem tady znovu zakotvit.
Pracuješ jako ředitel kanceláře města Vídně, co přesně tvoje práce obnáší?
Je to hodně diplomatická práce, komunikuji s politiky i s neziskovkami a snažím se zprostředkovat výměnu zkušeností mezi Vídní a Prahou.
Rozhodl ses, že rok práce věnuješ sdružení Auto*Mat a vyzkoušíš si práci v neziskovce. Co tě k tomu motivuje?
Auto*Matu moc fandím a myslím si, že dělá skvělé a zábavné věci pro zlepšení kvality života ve městě. Podle mě je to klíčové téma, které chci svou prací podpořit. Je nutné probudit lidi z letargie, aby začali o dopravě a veřejném prostoru přemýšlet. A taky rád na chvíli odejdu z diplomatické sféry, kde se osobní názory nedají příliš ventilovat.
Kdy ses poprvé setkal s Auto*Matem a jak jsi s ním spolupracoval?
Bylo to v roce 2007, kdy jsem během festivalu Zažít město jinak na Smetanově nábřeží přišel ke stánku Auto*Matu. Do oka mi padla mapka srovnávající cyklistickou infrastrukturu ve Vídni a Praze. Byl jsem pak v kontaktu s Michalem Křivohlávkem, který mi navrhl, abychom společně uspořádali konferenci o cyklodopravě. Letos jsem zprostředkoval návštěvu členů Auto*Matu ve Vídni, kde se mohli setkat s místními odborníky na dopravu.
Praha a Vídeň jsou města s podobnou historií a s úzkými vztahy a mají mnoho společného…
Ano, lidé v obou městech jsou si vlastně dost podobní, pořád mají tendenci si stěžovat a být trochu skeptičtí. Rakušané jsou ale na rozdíl od Čechů schopni vyjít do ulic a uspořádat velkou demonstraci.
Vídeň je samozřejmě ekonomicky vyspělejší a žije se tu líp. Jsou to ale jen takové maličkosti, které život ovlivňují, například že pitná voda z kohoutku je z prvotřídního pramene z Alp. Magistrát Vídně se také snaží víc lidi informovat a ptát se jich na jejich názor, což tady v Praze není moc zvykem. Co se týká dopravy, Vídeň se snaží omezit počet aut v centru, buduje cyklostezky, odstraňuje bariéry pro chodce a zvyšuje komfort hromadné dopravy, což kvalitu života významně zvyšuje.
Počet aut v centru Prahy je nesrovnatelně vyšší. Na druhou stranu Praha má jako město něco do sebe, je tu jiná atmosféra, která se těžko popisuje. Není to tak uhlazené město a je tu mnohem víc alternativní kultury.
Letos jsi se zúčastnil tiskové konference během festivalu Zažít město jinak za vídeňskou kancelář. Jak na Tebe festival působil?
Bylo to skvělé. Bydlím na Vinohradech nedaleko ulice, kde probíhal festival, a každá taková iniciativa na oživení veřejného postoru se mi moc líbí. Je důležité připomínat, že město má sloužit hlavně lidem.
Od nového roku budeš pracovat v Auto*Matu jako PR manažer. Čeho bys chtěl ideálně za tu dobu dosáhnout?
Chtěl bych změnit image Auto*Matu v očích veřejnosti. Mám totiž pocit, že mnoho lidí si myslí, že se stará pouze o cyklistiku. Auto*Mat se ale snaží zlepšit situaci všech, kteří žijí ve městě, a to jak chodců, lidí, kteří jezdí na kole, tak i samotných řidičů. Zabývá se tématy, které široce překračují téma městské cyklistiky. Považoval bych za úspěch, kdyby se mi podařilo dostat tuto myšlenku k co nejvíce lidem a změnil tak jejich chápání smyslu Auto*Matu.
Nejnovější komentáře