PRAHA – Stoupající ceny benzínu (1) nutí zaměstnance i firmy k úsporám. Možností, jak ušetřit, není mnoho. Dá se složitě počítat, kolik auto průměrně spotřebuje, shánět o něco levnější palivo nebo přísně kontrolovat cesty zaměstnanců. Stovky firem letos podporují dojížďku do práce na kole – tím ušetří firma i zaměstnanci. Zjistit, kolik taková doprava stojí je jednoduché: je totiž zdarma. A účastníci mohou během května ještě soutěžit a vyhrát hodnotné ceny (2).
Podle Vratislava Fillera z iniciativy Auto*Mat, která letos vyhlásila druhý ročník kampaně „Do práce na kole“ je bicykl do města ideálním dopravním prostředkem. „Pokud vhodné kolo nemáte a jezdíte autem, stačí počítat. Za cenu pěti nádrží benzínu si dnes můžete koupit celkem slušné kolo na každodenní cesty do práce i za zábavou. Pak už vás doprava nebude stát nic,“ radí Filler.
V Rakousku spustili organizátoři kampaně „Do práce na kole“ kalkulačku úspor (3). Vychází z ní, že člověk, který bydlí od zaměstnání do pěti kilometrů, má průměrně velké auto a začne jezdit do práce na kole, ušetří ročně v přepočtu asi dvacet tisíc korun za benzín.
„Ve velkých městech včetně Prahy je výhodné kombinovat kolo s veřejnou dopravou. Na delší přesuny je možné naložit kolo zdarma do vozu metra nebo jej zapakovat přímo u stanice. Mimopražští zaměstnanci mohou kombinovat skládací kolo a vlak,“ přidává další rady pro zaměstnance Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Firmy, které podporují dojížďku zaměstnanců na kole, ušetří nejen za benzín, ale i za výstavbu parkovacích míst, nákup a údržbu části firemního vozového parku a také za nemocenskou. Je prokázáno, že lidé s pravidelnou fyzickou aktivitou nebývají tak často nemocní.
Do letošního ročníku kampaně „Do práce na kole“ se připojilo 2 536 lidí z Prahy, Brna, Pardubic a Liberce. V 829 firemních týmech soutěží v pravidelnosti dojížďky do zaměstnání o hodnotné ceny.
Například firma Seznam.cz podpořila účast svých zaměstnanců v kampani tím, že za ně zaplatila registrační poplatek a připravila jim startovní balíček s ručníkem, tričkem a ponožkami. Kromě oficiálního klání vypsala firma vlastní interní soutěž o zajímavé ceny. Zájem o dojížďku do firmy na kole je značný: v Praze a v Brně sestavilo 27 zaměstnanců devět soutěžních týmů.
Přílohy:
1) Ceny benzínu stoupají (mapa s přehledem cen)
2) Kampaň „Do práce na kole“: http://dopracenakole.net
Nejnovější komentáře