Klimatické změny jsou reálné a jsme schopni prokázat, že se extrémní klimatické události dějí častěji a jsou závažnější. Tvrdí to John Stone, vědec dlouhodobě pracující s kanadskou vládou a člen Mezinárodního panelu pro změnu klimatu. Právě o klimatických změnách jsme si s ním povídali. Řeč ale přišla i na jeho vztah k Praze, elektromobilům a cyklistice.
Rozhovor: Jan Krčmář
Pro tebe to není ani poprvé, co jsi v Praze. Byl jsi zde již opravdu mnohokrát. Možná bys nám mohl říct, čím to, že máš tak blízko k tomuhle městu?
Praha je skoro jako můj druhý domov. Strávil jsem v Praze rok na české Akademii věd v roce 1972 na postdoktorské stáži. A město jsem si zamiloval a vracel se sem víceméně rok co rok. Nakonec jsem se oženil s Češkou a stalo se to tu pro mě druhým domovem s rodinou a spoustou přátel.
Když se podíváme na to, jak se Praha vyvíjela — měl jsi možnost pozorovat ji v pravidelných intervalech — co myslíš, jak se změnila za posledních čtyřicet let?
Teď určitě vypadá mnohem lépe než dříve. Ale když člověk miloval Prahu roku 1972, příliš tu špínu neviděl. Nyní si samo sebou všimne čerstvých nátěrů, oprav, vypadá to mnohem lépe a elegantněji. Je to prostě nádherné město. Zrovna včera jsem se procházel Prahou a čím dál tím víc oceňuji to, jak krásná je.
Ovšem, velký rozdíl, kterého jsem si všiml, je množství aut uvnitř města. Já jsem sám měl auto v roce 1972 a provoz byl velmi klidný, žádné problémy s hledáním míst k parkování takřka kdekoliv. Dnes je to jiné, silnice jsou přecpány auty, nenajdete parkovací místo vůbec nikde, auta všude stojí na chodnících vedle silnic. To je velká změna.
Elektroauta? Záleží na zdroji energie…
Právě proběhl Evropský týden mobility a Praha byla vybrána k tomu, aby představila budoucí mobilitu a budoucí způsob dopravy, aby předala myšlenku elektrických aut. Tvrdí se, že snižují, drasticky snižují emise lokálně. Souhlasíš s tímto názorem? Jaké jsou výhody a nevýhody elektromobilů?
Myslím, že převážně mají nesporné výhody, ale také záleží na tom, z čeho získávají elektřinu. Pokud je to ze spalování uhlí či jiných fosilních paliv, jistě bude dopad elektromobilu na životní prostředí celkem velký, zatímco pokud jsou baterie vašeho elektrického auta dobíjeny slunečními panely, větrnými elektrárnami nebo jinými podobnými zdroji energie, tak bude dopad na životní prostředí mnohem menší. Takže velmi záleží na tom, z čeho získáváte elektřinu.
Samozřejmě vyrobit auto stejně jako vyrobit cokoliv má svůj dopad. U elektromobilů jsou to zejména baterie, při jejichž výrobě se používají vzácné kovy, jejichž získávání vyžaduje velké množství energie. Takže pokud chcete udělat to nejlepší, co můžete, zajistíte, aby se všechny baterie a ostatní části vozu co nejvíce recyklovaly. A tak snížíte dopad elektromobilů na životní prostředí.
Kromě zavádění chytrých typů aut a aut s nízkou spotřebou, jaké další kroky, co se týče měst, jsou potřeba, abychom se vyvarovali změnám klimatu či aspoň zpomalili jejich projevy?
Očividně musíme pokračovat v tom, aby se lidé zbavovali svých aut. Tady v Praze máte, řekl bych, velké štěstí, že vlastníte velmi dobrý dopravní systém. Mnohem mnohem lepší než například spousta měst v Severní Americe. Metro je velmi efektivní a velmi rychlé, máte úžasný systém tramvají, takže máte úžasné příležitosti a možnosti zbavit se aut a využívat veřejnou dopravu.
Praha není vyloženě kopcovitá, takže je zde skvělá příležitost jezdit na kole nebo třeba i chodit pěšky. A myslím, že převážně zbavení se aut města velmi zpříjemní, sníží množství škodlivin ve vzduchu a udrží města chladnější než by byla kvůli efektu městských teplotních ostrovů.
Ty jsi samozřejmě procestoval mnoho měst celého světa. Je tady jedno konkrétní město nebo jedna konkrétní země, která by mohla posloužit jako model pro ostatní?
Myslím, že evropská města mají hodně co naučit ta severoamerická. Typicky, u každého domu v Severní Americe je nejméně jedno auto, pokud ne dvě nebo tři. Dozvěděl jsem se, že kupříkladu v Paříži vlastní auto kolem 40 % lidí. Protože auta nepotřebují, neboť mají veřejnou dopravu a také mohou na mnoho míst dojít pěšky.
Takže tyhle lekce, se myslím, můžeme naučit. Ale pokud se ptáš na jedno město, je velmi těžké se mezi evropskými městy rozhodnout. Byla by to Praha, protože má velmi dobrou veřejnou dopravu, města jako Amsterdam nebo Kodaň pro jejich úžasnou cyklistickou síť, jejich zvláštní cyklopruhy. Samozřejmě, jsou to rovinná města, takže je tam jezdit na kole snažší, ale jsou jasně dobrými příklady měst, která podporují cyklistiku, což je dobré, emise jsou nižší na kole.
Jsem přesvědčen, že změny klimatu jsou skutečné. Díky vědě.
Zastáváš názor, že v zásadě nelze zpochybnit, že klimatické změny probíhají a je zde vztah mezi lidskou činností a globálním oteplováním. Vzpomínám si, že jsi před několika lety napsal otevřený dopis do českých médií o Klausových názorech. Mohl bys možná shrnout, co tě vedlo k tomu, abys tento dopis napsal, nebo proč jsi ho napsal a co v něm bylo?
No, zabývám se otázkou klimatických změn asi dvacet let. Není to nic nového. A věda, která za tím stojí, je silnější a silnější. Měl jsem to privilegium, že jsem se mohl vědecky zapojit do Mezivládního panelu pro změny klimatu, IPCC. Takže jsem přesvědčen, že změny klimatu jsou skutečné a jsem přesvědčen díky vědě.
Jsem přesvědčen, že pokud neučiníme značné kroky, abychom změnili naši spotřebu fosilních paliv, klimatické změny se bude zhoršovat a důsledky budou vážnější. A obávám se toho, bojím se kvůli těm, kteří jsou tady teď, ale ještě více se bojím kvůli našim dětem. Protože klimatické změny, pokud již začaly, je velmi těžké zvrátit, je to jako kdybyste chtěli otočit zaoceánskou loď nebo něco podobného. Klima má paměť a nenechá nás zapomenout.
Dělá mi čím dál větší starosti to, čemu říkám hrozba klimatických změn. Mluvím o hrozbě, protože nevíme přesně, kde se to stane, kdo bude nejvíce zasažen, ale víme, že změny nastanou. Takže mluvím o hrozbě, vypořádávání se s nebezpečím. Pokud chceme hrozbu zvládnout, musíme se měnit a ty změny provádět právě teď.
A tak jsem si přečetl o názorech vašeho prezidenta. Jistě je to člověk velmi vlivný. To mě znepokojilo, tak jsem dostal tenhle nápad — když mám vztah k České republice a mám tu výsadu pracovat v IPCC, možná bych měl napsat dopis. Mám známého, který byl schopný zařídit, aby byl můj dopis otištěn v Lidových novinách. Byl to dopis určený nejen prezidentovi, ale i čtenářům Lidových novin, protože lidé jsou zmatení ohledně klimatických změn, tak jsem se v tomto dopise pokusil popsat ty úplně zásadní poznatky o klimatických změnách a proč představují hrozbu. Zajímavé je, že váš prezident dokonce na můj článek odpověděl.
Nikdy jsem si nemyslel, že změním jeho názory, ale říkal jsem si, že je důležité, aby se někdo pokusil napravit představu, kterou o klimatických změnách vytvořil.
Volební období prezident Klause skončí příští rok. Máte nějaký vzkaz pro budoucího prezidenta, ať už to bude kdokoliv?
(Smích.) Zkuste se chovat udržitelně, zkuste vytvářet podmínky pro trvale udržitelné prostředí. A co se týká otázky klimatických změn, mám pocit, že to není zodpovědnost prezidenta, ale obcí a starostů a podobně. Je nutné provést kroky, které sníží vliv městských teplotních ostrovů tak, aby nadbytečné oteplení města nezabíjelo lidi, jak už jsme viděli. A jsou věci, které můžete udělat a které navíc mají i další výhody: sázení stromů ochlazuje vzduch.
Použít světlejší povrch silnic, neboť černý asfalt, absorbuje mnoho tepla. Vytvářet zahrady na střechách, sázet květin kolem domů, všechny ty věci, které pomůžou město ochlazovat, zvlhčovat a zpříjemňovat. Takže je tu spousta svým způsobem geofyzikálních věci, které můžete udělat, abyste opravdu zmenšili vliv městských teplotních ostrovů a snížili možnost, že budou lidé umírat kvůli zvýšeným teplotám.
Celý rozhovor (25 minut) si můžete poslechnout v angličtině na Youtube.
Nejnovější komentáře