Vedení Prahy dostalo na vysvědčení pětku za omezování MHD

PRAHA – Zatímco tunel Blanka polyká další miliardy (1), město trápí dopravní zácpy, nedostatek míst k parkování a úpadek MHD. Podpora cyklistické dopravy stagnuje. Některé dopravní problémy Prahy se za poslední rok dokonce zhoršily. Na vysvědčení, které dnes Auto*Mat vystavil magistrátu, proto moc dobré známky nejsou (2). Iniciativa kritizuje také utajování účtů dopravního podniku a fakt, že město nepracuje na moderní dopravní koncepci. Přesto se v Praze podařilo prosadit několik menších projektů, které dovolují neztrácet naději na lepší časy.

„V uplynulém roce vznikla první pražská zóna Tempo 30, která podstatně zvýšila bezpečnost i přívětivost ulic v Karlíně. Magistrát se vzdal předraženého projektu na stavbu tunelu u Národního muzea za 8 miliard a zadal prověřovací studii na celkové zklidnění severojižní magistrály. A do třetice, křižovatka smrti na nábřeží Kapitána Jaroše se dočkala kompletní rekonstrukce,“ říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Přesto je na vysvědčení pro pražského radního pro dopravu Josefa Noska (ODS) za loňský rok je jedna trojka, několik čtyřek a dokonce jedna nedostatečná. Tu dostal radní za radikální omezení MHD, které nepřineslo žádnou finanční úsporu, zato však snížilo její kredit.

„Cesta, jíž politikové naše město vedou, nás děsí. Zatímco výstavba tunelu Blanka běží plným tempem, na všem ostatním se šetří. Město razantně omezilo komfort MHD, podpora chodců a rozvoj cyklistické dopravy se prakticky zastavily. Vydali jsme se opačným směrem, než progresivní metropole západní Evropy,“ říká mluvčí Auto*Matu Vít Masare.

„Městská rada má protikorupční program a často mluví o šetření, ale s veřejnými penězi nakládá ve skutečnosti podezřele a plýtvá. Mnohé významné investiční položky nejsou vůbec součástí rozpočtu Prahy, ale skrývají se například v neveřejném investičním plánu dopravního podniku. Jen letos v něm zmizí deset miliard korun,“ doplňuje ekonom Jakub Stránský z Auto*Matu.

Podle Auto*Matu tkví zásadní problém v tom, že politici stále postupují podle padesát let starých plánů, přestože vnější podmínky i Praha samotná se za tu dobu zcela proměnily.

„Města, která plánování dopravy pouze nepředstírají, řeší všechny druhy dopravy ve společné dopravní koncepci, takzvaném masterplánu. Ten ovšem Praha nemá,“ vysvětluje Vratislav Filler.

Auto*Mat dnes hodnotil uplynulý první rok práce rady hlavního města od politického převratu, kdy vládu nad Prahou převzala koalice ODS a TOP 09. Celkově hodnotí Auto*Mat výkon politiků v oblasti dopravy známkou „prospěl“. Slovní hodnocení pak obsahuje řadu výhrad. Symbolické školní vysvědčení dnes iniciativa předala náměstkovi primátora pro dopravu Josefu Noskovi.

Přílohy:

1) Více informací – doprava v Praze a peníze

2) Vysvědčení náměstku primátora pro dopravu za rok 2012

Jméno: Josef Nosek
Škola: Magistrát hlavního města Prahy
Obor: Doprava
Ročník: 1. (2012)

Předmět Známka Slovní hodnocení
Automobilová doprava 4 + Představil vcelku dobré alternativní řešení severovýchodní sekce Městského okruhu
– Postrádá strategické uvažování o dopravě
– Nechal si uniknout mezi prsty příležitost vytvořit novou dopravní koncepci v rámci přípravy metropolitního územního plánu
– V severozápadní sekci Pražského okruhu prosazuje i nadále méně výhodnou variantu přes Suchdol
– I přes opakované urgence neodevzdává domácí úkol vyřešit akutní problém na Spořilově
– V rozšiřování parkovišť P+R hluboce zaostává za závazky
Veřejný prostor v ulicích 3 + Akceptoval shodu Prahy 1, 2, 4 a 7 o nevhodnosti předražených tunelů u Muzea
0 Zklidnění Smetanova nábřeží přehrál na kolegy z Rady
0 Zóny 30 přehrává na městské části
– Přípravu humanizace Severojižní magistrály pouze po dlouhém otálení předal TSK-ÚDI, ale bez financí potřebných pro další práce
Veřejná doprava 5 – Projevuje naprostý nezájem o téma
– Nechal projít kontroverzní změny v MHD, které namísto úspor snížily její kredit
– Nyní dává otevřeně ruce pryč od organizátora dopravy ROPIDu
Pěší doprava 4 – Na hodiny prakticky nedocházel
0 Závěrečnou zkoušku spočívající v přidělení financí do rozpočtu na rok 2013 složil velmi těsně tím, že dal aspoň něco na BESIP
– Dělá, jako kdyby neměl za úkol zlepšit podmínky pro vozíčkáře
Cyklistická doprava 4 + Po letech snah nakonec nebyla zmařena šance na vznik dobré rekonstrukce křižovatky na Kapitána Jaroše
+ Verbálně podpořil vznik bikesharingu
– Vznikly příšerné přestavby Letenského náměstí a Michelské
– I přes přímý slib podpořit politicky cyklistickou dopravu nepustil do Rady žádný koncepční materiál od odborné komise
– Rok 2013 bude mít opět zcela nedostačující finance
Ekonomika 4 + Alespoň v některých položkách pro bezmotorovou dopravu nějaké almužny nechal
– Nezvládá hlídat investice do dopravních staveb
– Nemá kontrolu nad investicemi dopravního podniku, jehož rozpočet tvoří čtvrtinu rozpočtu Prahy
– Naprosto nezvládl úspory v reorganizaci veřejné dopravy
– Místo, aby mírně omezil nejnákladnější investice do staveb pro automobily, škrtá hlavně ty malé
Chování 2 I přes naprosté nezvládání zadaných úkolů dokáže stále zůstávat členem Rady.
Dokáže slíbit věci tak, že za ně nemusí převzít zodpovědnost ani je splnit.
Celkové hodnocení (1-5) 3– V odborných tématech podává velmi slabý výkon. Slabé výsledky v odborných tématech kompenzuje výbornou politickou zdatností a schopnostmi chovat se tak, že mu špatná práce prochází.
Kázeňská opatření Uděleno podmínečné vyloučení za odevzdání cizí seminární práce v předmětu „veřejná doprava.“

 

Přímý odkaz na tento článek: https://www.vemeste.cz/2013/01/vedeni-prahy-dostalo-na-vysvedceni-petku-za-omezovani-mhd/