Ve čtvrtek 16. 4. Prahou projela největší cyklojízda v její historii. Dav dlouhý několik kilometrů naznačil, kolik lidí by se po Praze rádo dopravovalo na kole, kdyby se na místních komunikacích cítili bezpečněji.
Na náměstí Jiřího z Poděbrad se po roce opět sešli příznivci dvou duší poháněných vlastní silou. Tentokrát se sem ani nemohli vtěsnat – jen na facebookové události bylo přihlášeno přes 5000 lidí, nakonec jich ale v porovnání s minulými ročníky bylo ještě více (média uvádějí od 4500 do 10 000). Důvodem této cifry bylo určitě i plno zvědavců, které letos přilákal předem avizovaný průjezd tunelem Blanka, na jehož problematiku jako pořadatel cyklojízdy dlouhodobě upozorňujeme.
Každá cyklojízda má své hlavní téma – tím letošním bylo zveřejnění výzvy pro přijetí doprovodných opatření právě k tunelu Blanka. Jejím podepsáním dávali účastnící jízdy najevo, že jim dopravní situace v Praze po otevření Blanky není lhostejná. Bez přijetí těchto opatření totiž v centru Prahy přibude aut. Znění výzvy najdete na www.tunel-blanka.cz/vyzva, kde ji můžete také podepsat.
Ihned po startu obrovské množství cyklistů a rozvážné vedení policie způsobilo, že cyklojízda jela první polovinu trasy spíše krokem. Naopak při náhlém sestupu do tunelu cyklisté šlápli do pedálů a od té doby se až do cíle jelo opravdu svižně. Na konec trasy, do v Holešovické tržnice, jsme dorazili už za tmy. Lidé se tu občerstvili, podělili o dojmy a mohli si poslechnout několik hudebních vystoupení.
Mrzí nás, že někteří účastníci neposlechli naše prosby o dodržování pravidel. Pokyny jezdit bezpečně, pomalu a s ohledem na ostatní spolujezdce jsme šířili nejen na webu cyklojízdy, ale i na samotném startu. Přesto, uhlídat více než pět tisíc jednotlivců, kteří se cyklojízdy účastní z různých důvodů, bylo zkrátka obtížné.
Internet se po akci plnil emocemi především těch, kdo tříhodinovou projížďku městem přirovnávali nejméně k terorostickému útoku. Jako by nejneekonomičtější a nejvíce zdraví ohrožující dopravní prostředek – prázdná či poloprázdná osobní auta – neucpávala Prahu každý den po celý rok. Zdůrazňujeme, že smyslem žádné cyklojízdy není blokovat dopravu, ale naopak jasně vzkázat vedení města a veřejnosti, že v Praze je dostatek cyklistů na to, aby měla soustavná podpora zdejší cyklodopravy smysl.
Fotografie z cyklojízdy Blankou shromažďujeme zde. Rádi uveřejníme i vaše fotografie, posílejte je prosím na mail jakub.holzer@auto-mat.cz
Jarní cyklojízda Blankou také propagovala soutěž Do práce na kole, kterou Auto*Mat pořádá. Firma TDK, jeden z národních partnerů kampaně, jezdcům zapůjčil stovku mobilních repráků a davem se tak po celou dobu linula hudba všeho druhu.
Za umožnění průjezdu Blankou děkujeme především náměstku pro oblast dopravy Petru Dolínkovi, jenž tento nápad zaštítil. Povolení jsme pak museli získat od Metrostavu (stavitele Blanky), ČKD (dodavatele technologií) a pražského magistrátu. Velké díky patří i Zdravotnické záchranné službě hl. m. Prahy, která v rámci cyklojízdy zasahovala u tří případů. Podle informací mluvčí záchranné služby Jiřiny Ernestové byli převezeni do nemocnice tři lidé s lehčími zraněními a nyní jsou v pořádku.
Především děkujeme všem statečným dobrovolníkům, kteří nám pomáhali špuntovat, distribuovat noviny atd. Bez nich by cyklojízda ani nevyjela.
A samozřejmě, vážíme si účasti všech z vás, kdo jste s námi jeli a věříme, že cyklojízda pomůže dobré věci.
Nevšední zážitky si ale můžete odnést i z dalších aktivit, jimž se v Auto*Matu věnujeme. Spojuje je jedna motto: chceme, aby se v Praze žilo lépe. Chcete se k nám připojit?
MOTIVUJTE SVÉ KOLEGY, ABY SE S VÁMI PŘIPOJILI DO SOUTĚŽE DO PRÁCE NA KOLE
- udělejte z každé vaší ranní cesty do práce společenskou událost, poznejte své kolegy i z jiné stránky, hoďte se do kondice a vyhrajte spousty cen
- váš zaměstnavatel se může prezentovat jako uvědomělá firma či instituce nebo i potenciální Cyklozaměstnavatel roku
REGISTRUJTE SE NA PLATFORMU CYKLISTÉ SOBĚ, PŘIDEJTE SE K NĚKTERÉ Z MÍSTNÍCH SKUPIN NEBO ZALOŽTE NOVOU TAM, KDE NENÍ
- na stránkách si po registraci můžete naklikat si svou oblíbenou trasu, díky čemuž uvidíte, jak se na ní řeší problémová místa
- sami můžete zasílat podněty z vašeho okolí na zlepšení cyklistické infrastruktury
- pokud se rozhodnete aktivně zapojit do zlepšování konkrétních míst, můžete využít podpory a know-how desítek dalších lidí a samotného Auto*Matu
PODPOŘTE SVOU ENERGIÍ MÍSTNÍ SPOLKY A KOMUNITY VE VAŠÍ ČTVRTI, ZAPOJTE SE DO PŘÍPRAV SOUSEDSKÝCH SLAVNOSTÍ ZAŽÍT MĚSTO JINAK
- připojte se k některé z komunit či spolků ve vaší čtvrti, každá hlava, ruka a noha se moc hodí
- ulice Prahy sice podzimní sousedské slavnosti Zažít město jinak promění zejména během jednoho podzimního dne, organizační týmy a místní sdružení ale vyvíjí důležitou činnost po celý rok, podpořte je
PRAVIDELNĚ PODPORUJTE PŘÍMO AUTO*MAT JAKO ČLEN NAŠEHO KLUBU PŘÁTEL. POMOCI NÁM ALE MŮŽETE I JAKO DOBROVOLNÍK.
- tým Auto*Matu pracuje každý den již více než 10 let na zlepšování kvality života v Praze. Aby se naše společné know-how mohlo rozšiřovat, potřebujeme také finanční zázemí – to z jedné třetiny tvoří i dlouhodobá podpora členů Klubu přátel Auto*Matu, jehož členem se můžete stát během pár minut na www.nakrmteautomat.cz. Minimální částka, kterou nás můžete podporovat je 150 korun měsíčně
- část aktivit Auto*Matu je otázkou dobrovolnického nasazení jeho členů a sympatizantů; mnozí z nich věnují zlepšování Prahy desítky hodin týdně. Přihlašte se mezi dobrovolníky Auto*Matu, které nepravidelně oslovujeme poptávkou různých typů aktuálně potřebných výpomocí. Budete tak blíž inspirativnímu dění v Auto*Matu samotném
Pokud si přejete dostávat mailem nepravidelný zpravodaj o všem, co v Auto*Matu děláme, přihlaste se k odběru našeho Auto*žurnálu.
Na našem facebooku také každý den zveřejňujeme nejnovější dění v Auto*Matu a pozvánky na zajímavé městotvorné události.
Odpovědi na otázky či výhrady, které se často opakovaly v diskuzích:
Proč jste utajovali trasu?
Primárním důvodem bylo, aby v co nejmenší míře docházelo k tomu, že si lidi půjdou projet „jenom Blanku“ a nedostane se jim tak informací o pravidlech bezpečnosti v tunelu. Trasu jsme však nakonec den předem zveřejnili
Akci jste podcenili.
V ulicích byla cyklojízda zajištěná jako obvykle ve spolupráci s PČR (snad kromě magistrály, viz dále). V tunelu, kde se peloton rozbil díky jeho spádu, lidé nabrali chvílemi nebezpečnou rychlost. To se snažili eliminovat špuntaři přímo v útrobách Blanky.
Proč jste nezavřeli celou magistrálu?
To, že magistrála nebude celá uzavřená, jsme se dozvěděli od PČR až při nájezdu na ní. Bylo to zřejmě operativní rozhodnutí. Při několika dřívějších cyklojízdách byl vždy standardní postup uzavření SJM v celé šířce. Policie nám vyhradila jen jeden pruh, který navíc záhy zatarasil autobus, takže bylo nutné filtrovat se podél něj úzkými průchody. Nebýt toho, byla by cyklojízda z Bulhara pryč odhadem o deset minut dřív. Zde bohužel nezodpovědnost jednoho řidiče značně přispěla k tomu, že cyklojízda nevyklízela prostor tak hladce, jak by bylo všem milé.
Blokovali jste VHD na Žižkově.
Při vyjednávání trasy jsme nebyli informováni, že v tuto dobu bude probíhat rekonstrukce Seifertovy ulice. Kdybychom to věděli, vyjednali bychom předem jinou trasu. V den jízdy už nebylo možné trasu změnit.
O cyklojízdě jste neinformovali předem.
O jízdě jsme informovali formou tiskových zpráv zaslaných novinářům koncem minulého a počátkem tohoto týdně. Rádia, která poskytují dopravní zpravodajství, jsme kontaktovali taktéž. Cyklojízda byla nahlášená na oficiálním portálu Prahy www.praha.eu.
Proč není možné jet longboardu, skateboardu, bruslích, jít pěšky?
Je to podmínka Policie ČR, která cyklojízdu musí schválit.
Proč se jelo ve čtvrtek a ne o víkendu.
Právě proto, že kolo nechceme chápat jako víkendovou, relaxační záležitost, ale jako plnohodnotný a autům rovnocenný dopravní prostředek při cestách městem. Přes týden se také může zúčastnit více lidí.
Jak to vypadá se zraněnými?
Přestože některé úrazy vypadaly dramaticky, mluvčí Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy nám potvrdila, že zasahovali u tří lidí, kteří utrpěli lehčí zranění.
Nepouštěli jste tramvaje, řidiče, chodce.
Na řadě křižovatek se jízda přerušovala, aby mohla projet doprava napříč (Olšanské nám.). Chodci se pouštěli, kde to šlo – když jízda zastavila, nebo když se našli lidé, kteří to pro chodce stopli. Kde to bylo možné (např. Chotkova), byla ponechána souběžná jízda s tramvajemi.
Nejnovější komentáře