Vážené novinářky, vážení novináři,
zasíláme prohlášení iniciativy Auto*Mat reagující na dnešní vyjádření náměstka primátorky Petra Dolínka na téma dokončení městského okruhu.
Dostavbu městského okruhu v aktuálně připravované podobě, tedy takzvanou Blanku 2, považujeme za nesmyslně drahou a neúčelnou.
Blanka 2 je nesmyslná stavba, která sama sebe popírá. Její výstavbou je zdůvodňováno, že teprve potom bude možné dopravně zklidnit centrum. Bude-li ale centrum zklidněno, cílová doprava do něj poklesne natolik, že takto kapacitní okruh už nebude potřeba.
Sporný je už způsob, jakým byl v řízení EIA vypočten pozitivní vliv Blanky 2 na životní prostředí. V řízení EIA se tvrdí, že nebude-li Blanka 2 zprovozněna, vzroste na ulici Jana Želivského či Úvalské provoz na 50-60 tisíc vozidel za den. To je však naprostý nesmysl, protože tolik aut se tam prostě nevejde.
Chce-li Praha dodržet všechny zákonné podmínky, nesmí navíc Blanku 2 zprovoznit dříve, než bude dokončen celý silniční okruh kolem Prahy. Bez obcházení zákona nemůže být Blanka 2 v provozu dříve, než kolem roku 2030.
Praha si za desítky miliard postavila kapacitní obchvat centra v podobě Mrázovky, Strahovského tunelu a Blanky. Měla by jej tedy jako obchvat využít a dopravu v centru zklidnit už nyní. Blanka 2 ve vzdálených Malešicích neřeší ani auta jezdící z Karlína na Smíchov kolem Rudolfina, ani auta stojící ve stále horších kolonách na Strakonické. Žádné město nevyřešilo své dopravní problémy jen tím, že přidávalo nové komunikace pro auta.
Praha po zprovoznění tunelu Blanka potřebuje přehodnotit svůj dopravní systém. Podporujeme proto redukci sítě městských dálnic do podoby navržené připravovaným konceptem Metropolitního územního plánu. Doporučujeme však provést realizaci této sítě ještě úsporněji. Kolony je potřeba dostat ze zatížených ulic v zástavbě, nelze na tom ale utratit další desítky miliard. Návrh, který nazýváme „úsporný duál,“jsme již v předběžné podobě představili náměstku Dolínkovi a chystáme se jeho upřesnění a rozpracování.
Podrobnější informace a předběžný koncept „úsporného duálu“ najdete v článku zde.
Nejnovější komentáře