Jak snížit nehodovost? v Nizozemsku vytvářejí takové prostředí, ve kterém účastníci provozu dělají co nejméně chyb.
V Nizozemsku je v uličním/silničním provozu využíván koncept udržitelné bezpečnosti vycházející z toho, že lidé dělají chyby a byla by škoda, aby tím způsobovaly zranění a ztráty životů. Přístup udržitelné bezpečnosti je vytvářet v uličním/silničním provozu takové prostředí, ve kterém lidé dělají méně chyb. A méně chyb znamená méně nehod. Všechny chyby samozřejmě nelze odstranit. Udržitelná bezpečnosti se ale snaží snižovat jejich možné následky.
Větší bezpečnosti v uličním/silničním provozu lze dosáhnout mnoha způsoby. V bodech je zjednodušeně popisujeme:
Různé druhy dopravy vedou jinudy
- většina aut v malém městečku nejezdí jeho ulicemi, nýbrž po ulici/silnici, která byla pro tento účel vytvořena. A protože v původních ulicích jezdí méně aut, vzniká v součtu méně nebezpečných situací
- protože většina aut jezdí jinudy než ulicemi, v ulicích je díky tomu snazší jezdit na kole a lidé skutečně jezdí na kole více. Proto vzniká méně nebezpečných situací
- nové obytné čtvrti jsou postaveny tak, aby většina aut nejezdila jejich ulicemi (silnice pro tento účel jsou postaveny po okrajích čtvrti a znemožňují rychlou jízdu autem)
- školy a obchody v nové obytné čtvrti jsou postaveny v místech dobře dostupných pěšky a na kole
Konkrétní příklad z města Harderwijk: Pro kamiony směřující do průmyslové zóny a do přístavu byla postavena jiná ulice než ta, která vede městem
Různé druhy dopravy vedou spolu, ale odděleně
- paralelně s ulicí či silnicí vede cyklostezka (výjimkou jsou jen ulice s rychlostí aut menší než 30 km/h a vesnické silnice a cesty, kde projíždí jen jedno auto za několik minut)
- podél silnice s nejvyšší dovolenou rychlostí 50 km/h a více vede cyklostezka nebo “druhá menší silnice” určená pro obsluhu domů, traktory, chodce a cyklisty. Opět vzniká v součtu méně situací, ve kterých mohlo dojít ke srážce auta s chodcem/cyklistou nebo auta s autem/traktorem
Bezpečné a komfortní křížení různých druhů dopravy
- pro chodce/cyklisty jsou na frekventovaných ulicích zřízeny signalizované přechody pro chodce/přejezdy pro cyklisty, na kterých je zelená dostatečně často
- upraveny jsou i silnice/ulice, jež na první pohled vypadají, že je zvládne přejít každý. Ale například pro malé školáky či starší lidi to v ranní špičce problém být může. Proto je ve vozovce např. vytvořen ostrůvek, kde se každý může v klidu rozhlédnout a případně počkat
- pro chodce/cyklisty, kteří potřebují překonat větší silnici nebo dálnici, je vybudován podjezd apod.
Odstraňování překážek
- křižovatky, ulice a silnice v Nizozemsku umožňují školákům jet bezpečně na kole bez doprovodu – rodiče se o děti nemusejí bát a proto mají potřebu méně používat auto. Lidé tedy celkově více jezdí na kole
- křižovatky, ulice a silnice umožňují lidem jezdit na kole do vysokého věku (z cyklostezek mizí prudké zatáčky, nepřehledná místa, nerovný povrch a nadbytečné sloupky. Také lidé na vozíku mohou jet v úrovni, nemusí přes obrubníky. Okraj cyklostezky je značen bílou čarou tak, aby jej viděli i lidé, kteří hůře vidí)
Předvídatelnost situací
- existuje co nejméně typů křižovatek a ulic/silnic. Křižovatky a ulice/silnice jednoho typu vypadají stejně a účastníci provozu se pak chovají tak, jak od nich ostatní očekávají
- na křižovatkách a kříženích je snaha zajistit, aby na sebe jednotliví účastníci provozu dostatečně a včas viděli
- na křižovatkách a kříženích je snaha zajistit, aby bylo jednoduché předpovídat, co ostatní účastníci provozu udělají
Závěr
V článku byla shrnuta část postupů, které v Nizozemsku vyvinuli k dosažení větší bezpečnosti uličního/silničního provozu. Jde o postupy v dopravním i územním plánování, díky kterým v provozu dochází k méně zraněním a ztrátám životů. Základním principem je navržení prostředí, ve kterém lidé dělají méně chyb. Pro tento účel vyvinuli nový typ křižovatek, ulic a silnic a dle něj rekonstruují i starou infrastrukturu v celém Nizozemsku. Tím vzniká méně situací, jež mohou vést k nehodám. Křižovatky a úseky mezi nimi jsou především navrženy na takovou rychlost, ve které na sebe jednotliví účastníci provozu zvládnou reagovat a následky případné srážky jsou méně vážné. Územní plánování má na bezpečnost uličního/silničního provozu také vliv. Již při návrhu dopravní sítě a jednotlivých čtvrtí se zabývají způsoby, jak předejít srážkám vznikajícím při vzájemném křížení jednotlivých druhů dopravy (nebo při společném vedení druhů dopravy po jedné ulici/silnici).
Mimochodem, v Nizozemsku se při návrhu ulic zabývají také sociální bezpečností, tedy postupy, jak návrhem veřejného prostoru dokonce předcházet výskytu zločinu.
Zdroje:
http://www.crow.nl/publicaties/design-manual-for-bicycle-traffic
http://www.swov.nl/rapport/DMDV/Advancing_Sustainable_Safety.pdf
Článek byl vydán v rámci projektu „Praha udržitelná“
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz
Nejnovější komentáře